• Forside
  • Nyheder og analyser
    Nyheder og analyser
    Få de seneste nyheder og de mest dybdegående analyser om unge, foreningsliv og demokrati i vores nyheds- og analysesektion.
  • Medlemstilbud
    Medlemstilbud
    Som medlem af DUF kan du blandt andet få assistance til organisationsudvikling, indgå i netværk og deltage i fyraftensmøder.
  • Tilskud og puljer
    Tilskud og puljer
    DUF tilbyder en række muligheder for at søge økonomisk støtte til projekter og aktiviteter i både ind- og udland.
  • DUFs arbejde
    DUFs arbejde
    En række projekter og indsatsområder er kernen i DUFs arbejde for at fremme unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Om DUF
    Om DUF
    DUF er en service- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Materialer
    Materialer
    I DUFs materialesektion kan du downloade eller bestille bøger, brochurer, analyser og faktaark inden for emner, der vedrører både det nationale og internationale område.

Få viden fra tidligere arrangementer

Få et resumé og hent viden fra arrangementer i DUFs Kommunikationsnetværk.

Nedenfor kan du downloade materiale fra tidligere netværksdage.

Bliv SoMe-strateg! - 15.11.2016

Har din forening en strategi for, hvorfor og hvordan I er tilstede på de sociale medier? Formår I at tiltrække og engagere de rette følgere? Hvilke kanaler benytter I, og er der forskel på, hvad I poster på Facebook, pipper om på Twitter eller snapper på Snapchat?

Netværksdagen satte fokus på at skærpe foreningens tilstedeværelse på de sociale medier og få de mange platforme til at spille sammen.

Underviser på dagen var Trine-Maria Kristensen, der siden 2005 har rådgivet organisationer og virksomheder om sociale medier strategisk og i praksis. Hun gav råd og inspiration til, hvordan man som forening evaluerer sin nuværende aktivitet på de sociale medier, bruger sin tid og penge på de rigtige kanaler og rammer sine målgrupper med de rette budskaber.

Læs mere om Trine-Maria Kristensen

KAMPAGNER MED KAPOW! - 11.10.2016

Skal foreningens frivillige gøre noget andet, end de plejer? Har I brug for at rekruttere nye medlemmer, eller ønsker I at øge omverdens kendskab til jeres organisation? I alle tre tilfælde og mange andre kan en kampagne være vejen frem. 

Netværksdagen satte fokus på, hvordan I som forening bedst tilrettelægger en effektfuld kampagne, der både rammer og rykker jeres målgruppe.

Underviser på dagen var Pernille Almlund, der er lektor på Roskilde Universitet og forsker i kampagners effekt på deres modtagere. Pernille har blandt andet lavet en undersøgelse i samarbejde med DUF om unges opfattelse af politisk kommunikation. 

Oplæg om kampagner af Pernille Almlund

Oplæg om at skrive tilgængeligt af Pernille Almlund

LOKALE NYHEDER I NATIONALE MEDIER - 10.11.2015

Det lokale foreningsliv er fyldt med gode historier, men hvordan får I som forening gjort resten af verden opmærksom på dem?

Netværksdagen satte fokus på, hvordan den gode lokale historie også kan blive relevant for landsdækkende medier, og hvordan man udvælger og vinkler historierne med et nationalt sigte for øje.

Underviserne på dagen var de prisvindende journalister André Bentsen og Christian Valsted fra Rødovre Lokal Nyt, der i 2015 vandt Ugeavisernes Årspris for deres historie om ulovlige og usle indkvarteringsforhold for 200 portugisiske metroarbejdere. Historien satte dagsorden både i de store medier og på Christiansborg, og 24 timer senere var arbejderne sendt på hotel.

Oplæg af André Bentsen og Christian Valsted

VIDEOPRODUKTION PÅ BUDGET - 15.09.2015

Webvideo er et hurtigt og tilgængeligt medie, som ofte har mere gennemslagskraft end skriftlig kommunikation.

På netværksdagen fik deltagerne konkrete værktøjer og inspiration til selv at producere effektfulde videoer til nettet - nemt og billigt.

Underviser på dagen var manuskriptforfatter og konceptudvikler Jesper Grubb Larsen fra produktionsselskabet Green Copenhagen Film.

Oplæg fra Green Copenhagen Film: Videoer, der virker

Tag billeder, der brænder igennem - 12.05.2015

På netværksdagen lærte Michael Altschuler, fotograf og ekstern lektor i Visuel Kommunikation på RUC, deltagerne at skabe dynamiske billeder, der kommunikerer knivskarpt.

  • I løbet af dagen prøvede deltagerne blandt andet kræfter med:
  • Kreativ og korrekt komposition og forskellige måder at beskære billedet på i optagelsen.
  • At skabe billeder, som formidler journalistiske fortællinger, og som har fokus på historien.
  • Zoomobjektivets muligheder til forskellige typer optagelser – herunder nærbilleder og portrætter.
  • Forskellige perspektiver (frø, mellem og fugle-perspektiver) og planer i optagelsen.
  • Korrekt valg af ISO i.f.t. de aktuelle lysforhold, og hvordan den digitale støj indvirker.
  • Forskellen på optisk og digital zoom og de konsekvenser, som det medfører.

Michael Altschuler: visuelmedie.dk

Få flere og mere engagerede deltagere til dit arrangement – 03.03.2015

Dagen satte fokus på, hvad der skal til for at få flere frivillige og medlemmer til at deltage i arrangementer i foreningerne, og hvordan man sikrer sig, at deltagerne ikke blot tilmelder sig, men også dukker op på dagen. 

Pelle Guldborg Hansen, der er grundlægger af iNudgeyou, gav deltagerne en introduktion til nudging og inspiration til, hvordan de kunne bruge adfærdspsykologi og tankerne bag nudging til at skabe engagement og deltagelse til arrangementer, møder og kurser hjemme i deres egne organisationer. 

Pelle Guldborg Hansen: Nudging

STYRK JERES BRAND OG VISUELLE IDENTITET - 11.11.2014

Lektor Anne Mette Møller Hartelius underviser i visuel identitet, logoer og symboler på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere været AD’er, layouter og nyhedsgrafiker i Danske Bank, Bonnier og Berlingske. På netværksdagen forklarede hun, hvordan visuel identitet påvirker brandingen af en organisation og gav deltagerne værktøjer til at arbejde med deres visuelle identitet og skærpe organisationernes profil. På eftermiddagens workshop arbejdede deltagerne med deres brandingstrategi, visuelle koncept eller designlinje og fik sparring fra dagens underviser.

NYHEDSBREVE DER RYKKER: HVAD SKAL DER TIL? - 30.09.2014

Elektroniske nyhedsbreve fra vidt forskellige organisationer i DUF-paraplyen kom under kærlig behandling, da direktør og indehaver af Kontrabande Søren Schultz Jørgensen satte fokus på, hvordan vi bruger nyhedsbreve strategisk. Efter et fagligt oplæg med konkrete værktøjer til at blive relevant for målgruppen og få flere engagerede læsere, gav Søren direkte feedback til de deltagende organisationers nyhedsbreve. Dagen blev afsluttet med caseoplæg, hvor Ungdommens Røde Kors og KFUM-Spejderne fortalte om deres arbejde med nyhedsbreve. 

Storytelling i frivillige organisationer – 25.02.2014

Dagen gav deltagerne praktisk inspiration til at bruge historiefortælling til at kommunikere, lede og forandre i frivillige organisationer. Det skete gennem eksempler på storytelling både i forhold til at motivere og engagere på de interne linjer og at imponere og sætte sin organisation på landkortet overfor omverdenen. 

Esben Danielsen, Innovationsdirektør, Roskilde Festival Orange Innovation, fortalte om storytelling som et centralt og praktisk ledelsesværktøj. 

Liv Østergaard, kommunikationsmedarbejder i CARE Danmark, fortalte om organisationens arbejde med storytellers – se oplægget nedenfor.

Deltagerne oplevede storyteller for CARE Danmark, sognepræst og politiker Flemming Pless i aktion. 

Eventkommunikation – 27.11.2012

Hvordan synliggør vi vores events over for presse, potentielle medlemmer og interessenter – lokalt eller nationalt?

Hun får events ud over rampen
Event & Communication Manager i Sport Event Denmark, Eline Andersen, arbejder med kommunikations, PR og presserelationer i forbindelse med store internationale sportsevents.

Kom bag om Nørd Camp
Generalsekretær Mads Kolte-Olsen og kommunikationskonsulent Peter Tranevig fra Det Danske Spejderkorps fortæller om samarbejdet med DR Ramasjang om succesen Camp Nørd. 

Intern kommunikation – 28.05.2013

DUF giver her en organisationsfaglig og kommunikativ vinkel på arbejdet med intern kommunikation.

Kathrine Hegelund fra Danmarks Naturfredningsforening, en organisation med mere end 2.000 aktive frivillige, deler sine erfaringer med deltagerne.

Dagen bød på erfaringsudveksling og gruppearbejde med fokus på de centrale udfordringer, for frivillige organisationer, som vil styrke den interne kommunikation.

Facebook: Optimer jeres strategi – 19.02.2013

Kommunikationsrådgiver Shiva Brunsvig giver konkrete råd til, hvordan I som organisation kan bruge Facebook strategisk, og vi udveksler erfaringer på tværs af organisationer i DUF-paraplyen.

Hvordan kan frivillige organisationer bruge Facebook til at engagere både frivillige og medlemmer? Hvordan kan en strategi se ud?

Kommunikationskonsulent fra KFUM og KFUM Thomas Godsk Larsen fortæller om organisationens arbejde med Facebook.

Digital strategi: Mål effekten af jeres kommunikation – 19.11.2013

Jens Poder og Claus Sølvsteen, partnere i det digitale bureau Peytz & Co, fortæller dig, hvordan du opstiller klare mål til dine digitale produkter - og hvordan du måler på dem. Forvent et par praktiske tip til Google Analytics undervejs.

Kommunikationskonsulent i Folketinget, Jonas Kangas, fortæller om arbejdet med og tankerne bag valgvideoen ”Steeeem”!

Ansvarshavende chefredaktør og chef for FOA Medier, Gitte Hejberg, fortæller om arbejdet med at gøre FOAs nye hjemmeside mere resultatorienteret.

web-video på budget - 30.08.11

Det Danske Filminstitut lagde rammen om denne netværksdag, hvor journalistisk lektor på Syddansk Universitet Filip Wallberg underviste i produktion af video til nettet – på budget.

Dyrk det frivillige engagement
Video på nettet en oplagt kommunikationskanal for frivillige børne- og ungeorganisationer og har som et hurtigt og tilgængeligt medie mere gennemslagskraft end skriftlig kommunikation.

Og DUFs medlemsorganisationer kan noget helt særligt, mener dagens underviser:

”Engagement er det, I vinder på, og det er det, I skal dyrke!” lyder opfordringen fra Filip Wallberg.

På nettet kan du søge dig frem til masser af gode råd til at lave hurtig og billig video. Et eksempel er denne mini-guide med 10 tips til video på nettet.

Grafik og tryk – 20.5.2008

InterMail Graphic viser rundt på deres trykkeri og fortæller om de uendelige tryk-muligheder du kan lade dig inspirere af til næste gang, du skal lave gear og gadgets til din forening.  

Hårdtslående grafik
Hvad er grafik? Hvad kan man med grafik? Hvorfor er grafikken vigtig, når man præsenterer et budskab?

Grafiker Henrik Birkvig giver kritik på dine tryksager og kommer med et bud på, hvordan unges stil og trends ser ud lige nu.

Skab relationer med mobilen - 22.05.12

Bysted fortæller, hvornår en mobil løsning (app eller mobilsite) er det rigtige valg i kommunikationsstrategien. Chefrådgiver fra Bysted, Jonas Friisberg-Nielsen, understreger, at vi skal tage udgangspunkt i at servicere brugeren og opfylde et bestemt behov, når vi vil udvikle en applikation eller et mobilsite. Oplægget fra Bysted indeholder fem centrale råd for dig, der overvejer at gå den mobile vej.

Ny fodbold-app inspirerer
Heidi Lüthje, it-projektleder i DBU, giver inspiration og viden fra sit eget app-udviklingsforløb, nemlig DBU’s ’Fodbold-app’, som blev lanceret 1. maj 2012.

Mediemålinger du kan lære af – 08.06.2011

Infomedia lagde hus til denne kommunikationsnetværksdag, hvor deltagerne fik en grundig introduktion til den overvågningsløsning, som alle medlemsorganisationer har adgang til via DUF.

Pressechef i Djøf, Torben Gross, og partner Christian Bentsen fra kommunikationsvirksomheden Communiqué gav eksempler på, hvor vigtig måling af resultater er for både organisationer og PR-virksomheder.

Kommunikationsstrategi – 9.9.2009

Kampagner der engagerer – 28.02.2012

Den første netværksdag i 2012 bød på masser af tips og tricks til kampagnearbejde.

Få effekt gennem planlægning
Katrine Bach Habersaat, seniorkonsulent i Rostra Kommunikation, fortalte om de forskellige trin hen imod en kampagne med effekt – fra analyse af mål og målgruppe til planlægning af konkrete aktiviteter. 

Smagsprøver på 3 kampagner
Tre af DUFs medlemsorganisationer mødte op for at inspirere deltagerne med smagsprøver på deres kampagnearbejde: De grønne pigespejdere, Operation Dagsværk og SFU.

Nede med webben – 20.11.2008

Kasper Skårhøj, grundlægger af Typo3, deler sine erfaringer med udviklingen af communities (fællesskaber) og podcasting (udgivelse af lyd- eller video på nettet).

På forkant med udviklingen
Anne Katrine Nørhom PR-medarbejder for Dansk Røde Kors fortæller om organisationens website – dets interaktionsmuligheder, design, informationsniveau mv. Anne Katrine stiller desuden skarpt på deltagernes egne hjemmesider.

Efter netværksdagen om Facebookstrategier gik vi både hjem med et hav af praksiseksempler, teorihenvisninger og gode råd fra erhvervslivet: En samlet pakke, der på alle måder kan hjælpe os sikkert videre med vores strategiarbejde. 

Sif Emilie Berg, kommunikationskoordinator,

Red Barnet Ungdom

Gode idéer?

Har du gode idéer til netværkets program?

Så send en mail til DUFs kommunikations-konsulent Cecilie Meldgaard Goth.

Især arrangementet på Christiansborg om lobbyisme over for politikere gav mange gode fif til, hvordan man råber politikere op, og hvordan man sætter en dagsorden

Thomas Godsk, kommunikationskonsulent,

KFUM og KFUK i Danmark

Scherfigsvej 5  |  2100 København Ø  |  Tlf. 39 29 88 88  |  CVR. 13078513