• Forside
  • Nyheder og analyser
    Nyheder og analyser
    Få de seneste nyheder og de mest dybdegående analyser om unge, foreningsliv og demokrati i vores nyheds- og analysesektion.
  • Medlemstilbud
    Medlemstilbud
    Som medlem af DUF kan du blandt andet få assistance til organisationsudvikling, indgå i netværk og deltage i fyraftensmøder.
  • Tilskud og puljer
    Tilskud og puljer
    DUF tilbyder en række muligheder for at søge økonomisk støtte til projekter og aktiviteter i både ind- og udland.
  • DUFs arbejde
    DUFs arbejde
    En række projekter og indsatsområder er kernen i DUFs arbejde for at fremme unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Om DUF
    Om DUF
    DUF er en service- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Materialer
    Materialer
    I DUFs materialesektion kan du downloade eller bestille bøger, brochurer, analyser og faktaark inden for emner, der vedrører både det nationale og internationale område.

Ny forskning: Hvad får unge til at stemme?

DUF har støttet en netop offentliggjort forskningsrapport, som giver unik viden om valgmobilisering. Læs forskernes konklusioner, og bliv klogere på, hvad der får unge til stemmeurnerne.
15. december 2014|RSS|June Risum Scheibel

Netop som valgfeberen for alvor er ved at forplante sig i medier, partier og kampagneteams, udgiver valgforskere fra Københavns Universitet et studie om valgmobilisering, som er det første af sin slags.
De to netop offentliggjorte rapporter omhandler valgdeltagelse og mobilisering af unge vælgere til EP-valget 2014. De er blevet til gennem finansiering fra DUF, som også har deltaget i det store demokratieksperiment, hvor 100.791 unge danskere mellem 18-29 år modtog en SMS i dagene op til valgdagen. Forskernes konklusion er klar: SMS’er virker til at løfte valgdeltagelsen og især blandt de unge, som er i risikogruppen for at ende som sofavælgere.

Vi skal skillelinjer til livs
Danskernes valgdeltagelse ved EP-valget 2014 endte på 56,3 procent, og det er højt sammenlignet med gennemsnittet for årene 1979-2004, som ligger lige under 50 procent. Ifølge forskerne bag projektet må vi dog ikke hvile på laurbærrene. Hvis vi vil bevare den relativt høje valgdeltagelse, er det afgørende at mobilisere de unge potentielle sofavælgere. Der viser sig nemlig betragtelige forskelle mellem aldersgrupper, når det gælder afstemning – og endnu skarpere skillelinjer, når valget handler om EU. Hele 29,6 procentpoint flere blandt de 60-69-årige end hos de 19-21-årige satte kryds på valgdagen den 25. maj 2014. De unge stemmer også mindre end de ældre vælgergrupper ved EP-valget sammenlignet med kommunalvalget 2013. Danskernes uddannelse viser sig desuden som en ”usædvanlig skarp skillelinje”, fremgår det af forskernes resultater.

SMS’er mobiliserer sofavælgere
SMS’erne var netop bedst til at mobilisere de grupper, som i udgangspunktet havde lavest sandsynlighed for at ville stemme, viser studiet. DUFs formand Signe Bo fremhæver vigtigheden af det nye forskningsprojekt for demokratiet.

”Hvis vi vil et samfund, hvor ung som gammel og ufaglært som akademiker stemmer ved de landsdækkende valg, skal vi fortsætte vores kollektive fokus på at skabe demokratiske vaner blandt de danskere, som er i risikogruppen for ikke at stemme. Kun ved kontinuerligt at vænne unge til at deltage ved alle danske valg kan vi inddrage de yngre generationer i demokratiet og sikre en fast, højere valgdeltagelse og dermed også et mere legitimt demokrati,” siger DUFs formand Signe Bo.

En bemærkelsesværdig effekt
Forskerne har testet forskellige typer af SMS’er og målt betydningen af udsendelsestidspunktet. Og effekten er da også afhængig af både ordlyd og timing. Kombinationen af udsending torsdag og en sproglig frisk tone i SMS’en gav en effekt på 1,97 procentpoint på de unges valgdeltagelse, lyder deres konklusion.

”Det er bemærkelsesværdigt, at man med så lille et tiltag som en enkelt SMS-besked kan få flere borgere til at stemme,” siger professor på Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen, som har stået i spidsen for projektet, om resultaterne. Han understreger konsekvensen af, at SMS’erne har forskellig effekt på forskellige modtagere:
Modtagere af SMS’er med lavest sandsynlighed for at stemme er dem, som mobiliseres mest, mens dem, som alligevel ville have stemt, ikke påvirkes. Det opsigtsvækkende er altså, at tiltaget kan sætte ind over for de unge, som har brug for et ekstra skub for at bruge deres demokratiske stemme.

”Når vi med tiltag som disse bliver bedre til at mobilisere de unge med lavest sandsynlighed for at stemme, betyder det, at vi reducerer afstanden i valgdeltagelsen mellem de unge, der stemte meget og dem, som stemmer i mindre grad,” siger Kasper Møller Hansen.

Et ritual at sætte kryds
Indsatsen for at øge unges valgdeltagelse er vigtig for at fremtidssikre demokratiet, fordi det at stemme i høj grad handler om at etablere en naturlig vane. Stemmer man først én gang, er man mere tilbøjelig til at gøre det igen og omvendt.
Yosef Bhatti og Kasper Møller Hansen, som er blandt forskerne bag undersøgelsen, har på baggrund af tidligere studier påvist, hvordan valgdeltagelse først og fremmest er en social norm, der dannes, vedligeholdes og påvirkes i vælgerens primære sociale netværk, og at forældrenes valgdeltagelse er af stor betydning for, om den unge stemmer. Den sociale arv er dog ikke så stærk, at den ikke kan ændres, når den unge flytter hjemmefra.
Deres analyse viser, at det at stemme i høj grad er en social aktivitet, som skal opbygges og understøttes. Valgdeltagelse er derfor også et spørgsmål om at etablere stemmeafgivning som en vane og et ritual hos vælgerne. Hvis normen om valgdeltagelse etableres tidligt hos den enkelte unge, vil det medføre en øget valgdeltagelse livet igennem.

Tilbage til nyhedsoversigten

Seneste nyheder

DUFs modtager inputs fra medlemsorganisationer
I slutningen af september måned har DUF afholdt fire dialogmøder med en række medlemsorganisationer. Formålet med møderne var at bidrage til viden og ejerskab om DUFs aktiviteter og serviceydelser og...
DUF om civilsamfundsstrategi: Uambitiøst
DUFs formand savner en større og bredere satsning på det frivillige Danmark i regeringens nye civilsamfundsstrategi.
Regeringen dropper at fjerne foreningers momsrefusion
Regeringen dropper planen om at spare millioner af kroner på foreningers momsrefusioner efter massiv kritik.

Relaterede nyheder

Relaterede filer

Scherfigsvej 5  |  2100 København Ø  |  Tlf. 39 29 88 88  |  CVR. 13078513