3. december 2016

Ambitiøse rollespillere løber med prisen ”Årets Ungdomsforening”

Syv foreninger var med i opløbet om at blive Årets Ungdomsforening 2016. Men det var Rollespilsfabrikken med deres ambitiøse rekrutterings- og uddannelsesprojekt ”Orkerne kommer!”, som i sidste ende løb med sejren.

”De tør tænke stort og har haft en imponerende udvikling igennem deres fokus på fremtidens frivillige og samarbejder med andre lokalforeninger.” Sådan lød én af dommerpanelets mange begrundelser for, hvorfor netop Rollespilsfabrikken skulle løbe med æren som Årets Ungdomsforening 2016 - og ikke mindst checken på 20.000 kr.

Rollespilsfabrikken, som er Danmarks største rollespilsforening, er indstillet for projektet ”Orkerne kommer!”, som er et samarbejde med Nordea-fonden om at skabe det gode ungeliv. Projektet går i korte træk ud på, at Rollespilsfabrikken i løbet af halvandet år skal have 5.000 nye unge til at spille rollespil, hvoraf mindst 500 skal melde sig ind i en forening.

Derudover handler projektet også om at bygge bro til den næste generation rollespillere. Derfor skal der uddannes 200 nye ungeledere på en række kursusweekender, som er blevet etableret i forbindelse med projektet, og en uges sommerskoleophold, som ligeledes udspringer af ”Orkerne kommer!”.

Fuld fart over feltet
Projektet ”Orkerne kommer!” blev skudt i gang i februar 2016 og løber til og med september 2017. Rollespilsfabrikken er allerede i fuld gang med at afholde arrangørkurser og gamemaster-uddannelser og at sætte store rollespilscenarier op, der allerede nu har vækket interesse blandt rigtig mange nye unge.

Årets Foreningspris kommer derfor som en stor, positiv overraskelse, der skaber begejstring blandt de frivillige.

”Det giver stor stolthed og motivation, at vi i år modtager prisen som Årets Ungdomsforening. Det bidrager helt sikkert til en intern stolthed over vores projekter,” siger projektleder og formand i Rollespilsfabrikken, Anders Berner.

Han glæder sig til at hænge diplomet op i lokalerne i Brønshøj og er slet ikke i tvivl om, at det betyder rigtig meget for medlemmerne, at de får det her skulderklap. Samtidig håber han, at prisen kan være med til at legitimere foreningens arbejde udadtil.

”Jeg håber på, at vi udover at fejre det interntogså kan bruge prisen i vores arbejde fremadrettet. Det er jo klart, at det giver vores indsats en legitimitet i forhold til eksterne samarbejdspartnere. Det er jo et bevis på, at det vi gør, det virker,” fortæller Anders Berner.

DSU København og Operation Dagsværk i Esbjerg som nummer to og tre
Det er dog ikke kun Rollespilsfabrikken, der hædres med prisen som Årets Ungdomsforening. Både andenpladsen og tredjepladsen får også et særligt skulderklap for deres indsats.

DSU København løb med den ærefulde sølvmedalje for blandt andet åbningen af Ungdommens Demokratihus, som officielt slår dørene op i det nye år. Huset skal fungere som et sted, hvor politisk interesserede unge kan mødes på tværs af holdning og sammen dyrke deres interesse.

Tredjepladsen gik til Operation Dagsværk på Esbjerg Gymnasium, som har formået at rekruttere næsten 10 procent af skolens elever og udvikler nogle nye, spændende initiativer. De har blandt andet i samarbejde med tre andre gymnasier afholdt en velgørenhedskoncert med otte forskellige bands og artister.

FAKTA om Rollespilsfabrikken:

• Rollespilsfabrikken er Danmarks største rollespilsforening
  • Foreningen blev stiftet i 2005 og har i dag ca. 1000 medlemmer
  • ”Orkerne kommer!” er et rekrutterings- og fastholdelsesprojekt, hvor målet er at uddanne 200 nye spilarrangører og få 5.000 nye unge til at spille rollespil
  • Projektet er støttet af Nordea-fonden med 3 mio. kr.
FAKTA om Årets Ungdomsforening:

• Hvert år kårer DUF Årets Ungdomsforening
  • Alle har mulighed for at indstille deres egen eller en anden forening til prisen
  • Første, anden og tredjepladsen udpeges af et dommerpanelet bestående af DUFs formand samt to eksterne personer med viden og interesse for foreningsliv
  • I år var der særligt fokus på nytænkning, samarbejde og udvikling
  • Dommerpanelet 2016 bestod af kultur- og fritidschef i Rødovre Kommune, Henning Elmelund, Ph.d.-stipendiat i sociologi ved Aalborg Universitet, Hans-Peter Y. Qvist og formand i DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, Kasper Sand Kjær
KONTAKT:

• Anders Berner, formand i Rollespilsfabrikken og projektleder i ”Orkerne kommer!”, tlf.: 50 57 33 90 eller e-mail: agberner@gmail.com
  • Kasper Sand Kjær, formand i DUF, tlf.: 29 87 08 01 eller e-mail: kasper@duf.dk