6. december 2014

DUF præmierer ildsjæle bag anti-mobbeprojekt i Randers

På godt et år har frivillige unge fra Red Barnet Ungdom i Randers oplyst hundredvis af skolebørn om mobning og organiseret adspredende aktivitetsdage for byens asylbørn. En imponerende indsats, der nu udløser DUFs Foreningspris 2014.

OBS! Pressefotos til fri afbenyttelse
Password: mobsquad

OBS! Pressefoto fra overrækkelsen på DUFs delegeretmøde 2014

Det er ikke mere end 5 år siden, at 21-årrige Stine Alkert trådte ud af folkeskolen Munkholmskolen i Stevnstrup ved Randers. Dengang var mobning ikke kommet på skoleskemaet endnu, tværtimod husker Stine, at mobning var et vilkår, som ingen, hverken lærere, forældre eller børn, forsøgte at forhindre.

Men den tid er heldigvis forbi, ikke mindst takket være Stine selv, der har taget førertrøjen på som formand for Red Barnet Ungdoms lokalforening i Randers (RBU Randers) og som projektleder for anti-mobbeprojektet MobSQUAD tilegnet elever i 4.-6. klasse.

Det  ene af to meget levedygtige og efterspurgte projekter, som den unge forening på rekordtid har skabt, hvilket dommerpanelet bag DUFs Foreningspris 2014 har bemærket og nu belønner som årets vinder med en check på 10.000 kr. til foreningens videre arbejde:

”Med udgangspunkt i et brændende engagement, en innovativ tankegang og et mod på udfordringer har foreningen vist, hvordan unge frivillige kan deltage aktivt i foreningslivet og være med til at gøre en forskel,” siger Signe Bo, formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Frustrerende start
Undersøgelser viser, at det ofte er børn af foreningsaktive forældre, der bærer ’arven’ videre og tager fat. Men det er ikke tilfældet for Stine Alkert, der engagerede sig ved lidt af et tilfælde, da hun som én af fem unge fra gymnasiet i Randers valgte at give 20 timer af sin tid til Projekt Frivillig, hvilket udviklede sig.

De første 18 måneder som formand for RBU Randers, der officielt startede op i 2012, var dog temmelig frustrerende, for der skete ikke noget.

”Vi havde en lidt rodet start, for vi vidste ikke, hvor vi skulle tage fat, eller hvordan vi skulle skaffe frivillige.”

Men det ændrede sig hurtigt, da først den unge bestyrelse traf beslutningen om at gå all in på MobSQUAD – og gerne på utraditionel vis. For eksempel ved at bruge folkeskolernes intranet til at skabe opmærksomhed om det gratis anti-mobbeprojekt og ved events på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner for at hverve frivillige.

Strategien har givet bonus: Flere hundrede børn har allerede fået besøg af MobSQUAD, og i skrivende stund er der booket 18 skolebesøg af 3 timers varighed, hvilket betyder, at godt 450 skoleelever vil få en dybere forståelse for, hvilke konsekvenser det har, når man mobber, og at de, som mobber, ikke er onde, men oftest selv har nogle vanskeligheder, som de meget uhensigtsmæssigt får afløb for ved at nedgøre andre.

10 unge kvinder og en ung mand er aktive i MobSQUAD. Desværre en klassisk kønsfordeling, da det primært er piger, der trækker i  det ’frivillige’ arbejdstøj.

”Det er rigtigt svært at få drenge til at arbejde frivilligt, men generelt er det faktisk svært at få frivillige. De kan ikke overskue det, bliver der sagt. Men det er en skam, for de ved ikke, hvor meget mentalt overskud det faktisk giver. Det er superfedt at hjælpe børnene og se projekter udvikle sig, og jeg elsker det fællesskab, vi har,” siger Stine, der udover sit studiejob og universitetsstudium i Aarhus, aflægger godt 2-3 skolebesøg om måneden og ca. 5 timers organisatorisk arbejde om ugen, foruden det konstante mentale arbejde, da Stine altid går og overvejer en ny løsning på en udfordring eller får en ny ’frivillig’ ide.

Frivillige skaber tryghed og tillid
Derfor var hun også hurtig til at stemme ja, da RBU Randers skulle beslutte, hvorvidt det var tid til at tage endnu et projekt om bord – rig på organisatoriske erfaringer siden opstarten af MobSQUAD.
For nyligt startede således yderligere et projekt: Asyl Randers, hvor unge frivillige giver børn på Randers Asylcenter en glad stund med leg og udflugter i håbet om, at de unge beboere lettere kan lægge fortidens dunkle minder fra sig.

”Det rører én dybt at møde asylbørnene. De er meget glade, når vi kommer, men de har brug for tryghed og tillid. Derfor er det så vigtigt, at vi har nogle faste frivillige, der kommer, så vi ikke svigter. Men vi har en rigtig dygtig projektleder, så det skal nok gå, og med DUFs Foreningspris 2014, som vi er usigeligt glade for, får vi fornyet energi.”

Lokalformand RBU Randers, Stine Alkert, tlf. 51 86 96 69

DUF er en service- og interesseorganisation for 70 børne- og ungdomsorganisationer, der tilsammen har 5.000 lokalafdelinger med i alt 600.000 medlemmer.  Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

Fakta om DUFs foreningspris
Med foreningsprisen vil DUF sætte fokus på projekter og lokale initiativer, som styrker foreningslivet ved at tænke udvikling og synliggørelse med ind i det klassiske foreningsarbejde. Vinderen modtager 10.000 kroner til at udvikle foreningen.

I 2014 er det sjette gang, DUF uddeler foreningsprisen. Tidligere vindere er:
Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUHM), FDF Hedehusene i Høje-Taastrup, DUI-LEG og VIRKE i Trige, KFUM og KFUK i Esbjerg samt DDS Køgespejderne.

Dommerne bag kåringen af DUFs Foreningspris 2014 er Malene Hvitved Thøgersen, analytiker, ph.d. - Videncenter for Folkeoplysning/Idrættens Analyseinstitut, Ole Munch, Frederikssund Kommune og DUFs formand Signe Bo.