6. december 2014

Innovative unge æres med DUFs Foreningspris 2014

På godt et år har frivillige unge fra Red Barnet Ungdom i Randers oplyst hundredvis af skolebørn om mobning og organiseret adspredende aktivitetsdage for byens asylbørn. En imponerende indsats, der nu udløser førstepladsen i DUFs Foreningspris 2014.

OBS! Pressefotos fra RBU Randers til fri afbenyttelse
Password: mobsquad

OBS! Pressefoto fra overrækkelsen på DUFs delegeretmøde 2014

”Konkrete resultater, mødt børn i øjenhøjde og en smittende energi.” Det er nogle af de mange superlativer, som dommerne af DUFs Foreningspris 2014 medgiver dette års vinder: Red Barnet Ungdom i Randers (RBU Randers), der på rekordtid har skabt to levedygtige og efterspurgte projekter: MobSQUAD og Asyl Randers.

Prisen blev overrakt til de unge ildsjæle af folketingsmedlem og 1. næstformand for Folketinget Bertel Haarder (V) på DUF – Dansk Ungdoms Fællesråds delegeretmøde den 6. december.

RBU Randers har eksisteret siden 2012 og besluttede sig i 2013 for at gå ’all in’ for anti-mobbeprojektet: MobSQUAD – og gerne på utraditionel vis. De unge foreningsfrivillige har for eksempel brugt folkeskolernes intranet til at skabe opmærksomhed om de gratis anti-mobbeworkshops og ved events på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner for at hverve frivillige.

Med projektet MobSQUAD i Randers har de godt 20 aktive i foreningen allerede mødt flere hundrede elever i kommunens 4.-6. klasser, og mange yderligere oplæg er booket i den kommende tid fra skoler, der ønsker at få sat fokus på udfordringerne med mobning.

Sidenhen har initiativet Asyl Randers for alvor fået vind i sejlene, så byens asylbørn kan få faste, månedlige besøg med leg og aktiviteter og to månedlige udflugter i det fri. Et tiltrængt pust for de mange børn, der i en alt for tidlig alder har oplevet livets barske realiteter.

Mod på udfordringer
RBU Randers er et godt eksempel på, at engagerede unge kan gøre en stor forskel gennem foreningslivet. Derfor kan foreningens resultater tjene som eksempel for andre unge, der er – eller som ønsker at blive – en del af det frivillige foreningsliv:

”RBU Randers er et inspirerende eksempel på, hvad det frivillige foreningsliv for børn og unge rummer af potentiale. Med udgangspunkt i et brændende engagement, en innovativ tankegang og et mod på udfordringer har foreningen vist, hvordan unge frivillige kan deltage aktivt i foreningslivet og være med til at gøre en forskel,” siger DUFs formand Signe Bo, som sidder i dommerpanelet bag DUFs Foreningspris 2014.

Vinderpladsen bliver modtaget med stor begejstring og vil give fornyet saft og kraft til de frivillige i RBU Randers. Lokalformanden Stine Alkert fortæller:

”Vi er ubeskriveligt glade for prisen. Det er kæmpestort. Vi har lagt så mange kræfter i projekterne, derfor er vi pavestolte over at modtage denne prestigefyldte pris. Det giver os fornyet energi og mod på endnu mere.”

RBU Randers arbejder ihærdigt på et udvikle en metode til løbende at kunne rekruttere flere unge frivillige, uden at skulle bruge alt for meget tid på det. I den proces har foreningen særligt fokus på at få involveret flere unge mænd.

Lokalformand RBU Randers, Stine Alkert, tlf. 51 86 96 69

DUF er en service- og interesseorganisation for 70 børne- og ungdomsorganisationer, der tilsammen har 5.000 lokalafdelinger med i alt 600.000 medlemmer.  Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

Fakta om DUFs foreningspris
Med foreningsprisen vil DUF sætte fokus på projekter og lokale initiativer, som styrker foreningslivet ved at tænke udvikling og synliggørelse med ind i det klassiske foreningsarbejde. Vinderen modtager 10.000 kroner til at udvikle foreningen.

I 2014 er det sjette gang, DUF uddeler foreningsprisen. Tidligere vindere er:
Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUHM), FDF Hedehusene i Høje-Taastrup, DUI-LEG og VIRKE i Trige, KFUM og KFUK i Esbjerg samt DDS Køgespejderne.

Dommerne bag kåringen af DUFs Foreningspris 2014 er Malene Hvitved Thøgersen, analytiker, ph.d. - Videncenter for Folkeoplysning/Idrættens Analyseinstitut, Ole Munch, Frederikssund Kommune og DUFs formand Signe Bo.