16. juni 2017

Ungdommens formand: Nedsæt en ungdomskommission

Folketinget bør nedsætte en ungdomskommission. Sådan lyder det fra formanden for DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, Kasper Sand Kjær, i kølvandet på Mette Frederiksens tale på Folkemødet om sårbare unge.

Mette Frederiksen (S) brugte det meste af sin tale på at italesætte udfordringen om, at danske børn og unge aldrig har haft mere frihed og bedre muligheder, men alligevel lider mange af ensomhed, depression og angst.

Hun opfordrede derfor til, at vi som samfund begynder at tale om problemet, og det glæder DUFs formand, der nu samler opfordringen op.

"Jeg er meget glad for, at Mette Frederiksen sætter det på dagsordenen. Det er en svær snak, og der er ikke noget quickfix, men det er både tiltrængt og nødvendigt, at vi får taget hul på snakken. Derfor foreslår DUF, at Folketinget nedsætter en ungdomskommission,” lyder det fra Kasper Sand Kjær.

”Vi har brug for at levere nogle svar til de tusinder af unge, der i dag ikke får de nødvendige tilbud og hjælp. Der er en gruppe af unge, der har brug for mere hjælp i psykiatrien – dem skal vi hjælpe langt bedre end i dag,” uddyber han.

Bedre muligheder for et godt ungdomsliv for alle unge
Kasper Sand Kjær peger samtidig på, at der også er en stor gruppe af almindelige og velfungerende unge, som i stigende grad bukker under for præstationspres, stress og forestillingen om det perfekte liv, der skal udstilles på Facebook.

”Denne gruppe af unge bliver tabt på gulvet, fordi de er for raske til psykiatrien, men ikke raske nok til at passe uddannelse og arbejde. Vi skal have gjort op med de årsager, der fører til depression og angst, og skabe bedre muligheder for et godt ungdomsliv for alle unge. Derfor bør Folketinget nedsætte en ungdomskommission.”

En ungdomskommission om det gode ungdomsliv bør ifølge DUFs formand arbejde med en bred dagsorden.

"Jeg opfordrer Folketinget til at nedsætte en ungdomskommission, fordi det er en problemstilling, som har mange lag og går på tværs af mange områder - både uddannelse, sundhed og socialområdet. Derfor er det nødvendigt med en kommission, der kan arbejde på tværs med en bred dagsorden," siger Kasper Sand Kjær.

For yderligere kommentarer:

Kasper Sand Kjær, formand i DUF, tlf.: 45 29 87 08 01, E-mail: kasper@duf.dk