Lokalforeningspuljen

Søg DUFs Lokalforeningspulje

DUFs lokalforeningspulje støtter de lokale foreningers formålsbestemte arbejde for børn og unge i Danmark og Sydslesvig. Puljen kan søges af lokalforeninger i DUFs medlemsorganisationer og observatørorganisationer.

Lokalforeningspuljen åbner for ansøgninger igen 6. februar 2026.

Næste ansøgningsfrist

FAQ om Lokalforeningspuljen

Alle lokale foreninger under DUFs medlemsorganisationer og observatørorganisationer med hjemsted i Danmark og Sydslesvig. Foreninger i Grønland og Færøerne kan ikke søge puljen.

Ved en lokalforening forstås som udgangspunkt det yderste led i landsorganisationens struktur, så længe denne løbende iværksætter lokale aktiviteter i overensstemmelse med landsorganisationens formål for de børn og unge, der er medlemmer af den lokale enhed, eller som repræsenteres af den lokale enhed.

  • Rimelige og nødvendige udgifter til aktiviteter og projekter der styrker lokale foreninger i mødet med børn og unge i lokalområdet, herunder styrkelse af opbygning og udvikling af foreninger i overensstemmelse med puljens formål.
  • Rimelige og nødvendige anskaffelser af materialer og faciliteter, der styrker lokale foreninger i mødet med børn og unge i lokalområdet, herunder styrkelse af opbygning og udvikling af foreninger i overensstemmelse med puljens formål.

Der kan ikke søges til udgifter forbundet med:

  • Husleje, abonnementer eller andre lignende faste udgifter.
  • Større nybyggerier eller gennemgribende renoveringer af bygninger og både eller lignende.
  • Aktiviteter uden klar forankring i lokalforeningen.
  • Politisk valgkamp for enkeltkandidater.
  • Projekter/aktiviteter/anskaffelser.
  • igangsat/afholdt/indkøbt inden ansøgningen er indsendt til DUF.
  • Honorar til eksterne foredragsholdere/undervisere eller lignende der er af en sådan størrelse, at det klart kan sidestilles med ansættelse eller som ikke skønnes at tilføre ansøgers projekt en relevant værdi.
  • Der kan søges om op til 50.000 kr. pr. ansøgning og der kan maksimalt bevilges 50.000 kr. pr. lokalforening pr. kalenderår.
  • Der kan, udover støtte til materialer og anskaffelser, kun søges om støtte til ét projekt eller én aktivitet pr. ansøgning.
  • Projektet skal være afsluttet senest 12 måneder efter indsendelse af ansøgningen.

Hvis der søges for under 15.000 kr. behandles ansøgningen administrativ, og man vil som udgangspunkt kunne forvente svar 5 uger efter modtagelsen. Dette er dog ikke en garanteret svartid.

Hvis der søges for over 15.000 kr. behandles ansøgningen af lokalforeningspuljens bevillingsudvalg på første møde efter udløbet af ansøgningsfristen. Der kan som udgangspunkt forventes svar én uge efter mødet med bevillingsudvalget. Dette er dog ikke en garanteret svartid.

Andre spørgsmål?

Hvis I har spørgsmål til lokalforeningspuljen, er I altid velkomne til at kontakte os på vores puljemail.

Tjekliste - Når I skal søge puljen

Før I sender jeres ansøgning til lokalforeningspuljen bedes I tjekke, at I opfylder følgende krav:

  • Vi søger som lokalforening under en af DUFs medlemsorganisationer eller observatørorganisationer.
  • Vores forening har et CVR-nummer med en NemKonto tilknyttet.
  • Vores projekt og målgruppe passer ind i puljens retningslinjer.
  • Vi har lavet et budget.


Hvis jeres projekt opfylder denne liste, burde I være klar til at søge puljen.

Hvis jeres forening får støtte

Når jeres lokalforening har fået bevilget støtte af lokalforeningspuljen, udbetaler DUF bevillingen til jer senest 14 dage efter I har modtaget jeres bevillingsbrev. 

Når projektet afsluttes skal I som afrapportering lave en projektforløbsbeskrivelse samt oplyse bevilget beløb, anvendt beløb og tilbagebetalt beløb samt udfylde en samtykkeerklæring.

Læs mere

Tips til den gode afrapportering

Når man har modtaget støtte fra lokalforeningspuljen, skal man lave en afrapportering af sit projekt – og det behøver ikke være en sur pligt. Med en god proces kan afrapporteringen blive et værdifuldt værktøj – både for jer selv og for andre, der kan lade sig inspirere.

Herunder giver vi et overblik over, hvordan I laver den gode afrapportering på jeres puljestøttede projekt.

  • Planlæg afrapporteringen fra start
    Tænk rapporteringen ind fra start – sæt tid af, tag noter og saml dokumentation undervejs. Det gør det lettere og mere meningsfuldt, når I skal skrive rapporten.
  • Lav afrapporteringen som et fælles projekt
    Involvér hele teamet eller relevante deltagere i at samle op på, hvad der er sket, og hvad I har lært. Det skaber ejerskab og giver et mere nuanceret og ægte billede af projektet.
  • Lav afrapporteringen med tanke på, hvordan midlerne er blevet anvendt
    Beskriv gerne om det lykkedes jer at bruge de bevilgede midler, som I havde planlagt.
  • Brug afrapporteringen som anledning til refleksion og læring
    I stedet for blot at opremse aktiviteter, så brug processen til at stille spørgsmål som: Hvad virkede godt? Hvad var svært? Hvad ville vi gøre anderledes næste gang? Det gør rapporten mere værdifuld – både for jer selv og for modtageren.

    Udover at beskrive projektforløbet og aktiviteterne vil det også være relevant at reflektere over, om det er lykkedes at bruge de bevilgede midler som planlagt. 

  • Gør det let og engagerende – også for jer selv
    Afrapporteringen må gerne være kreativ og levende. Skriv på en måde, I selv har lyst til at læse. Det gør det både sjovere at lave og stærkere at dele.
Læs mere

Vil du vide mere?