Sjómaqpuljen
Tilskud & Puljer / Sjómaqpuljen
Sjómaqpuljen
Sjómaq-projektet handler om at skabe bånd og øge det indbyrdes kendskab mellem unge på tværs af Danmark, Færøerne og Grønland.
Projektet er et samarbejde mellem ungdomsorganisationer i alle tre lande, der med udgangspunkt i værdier som gensidig respekt, nysgerrighed, ligeværd og åbenhed arbejder for at skabe venskaber og forståelse mellem landene.
Gennem projektets egen pulje, Sjómaqpuljen, kan unge fra enten Grønland, Færøerne eller Danmark søge tilskud til aktiviteter, som bidrager til fællesskab og øger det gensidige kendskab mellem unge på tværs af landene.
Næste ansøgningsfrist
- 18. februar 2026 kl. 12:00
FAQ om Sjómaqpuljen
Hvem kan søge puljen?
Alle ungdomsorganisationer og selvorganiserede ungegrupper, som arbejder ud fra en demokratisk struktur, og som hører hjemme i enten Grønland, Færøerne eller Danmark, kan søge om støtte fra puljen.
Der skal indgå unge fra mindst to af landene i Rigsfællesskabet, men gerne alle tre.
Unge skal være styrende i aktiviteten, der skal planlægges og gennemføres af, for og med unge hovedsageligt mellem 16 og 30 år. Man skal være fyldt 18 år for at være hovedansøger.
Hvad kan man søge til?
Puljen støtter aktiviteter, som bidrager til at skabe fællesskaber og øge det gensidige kendskab mellem unge på tværs af rigsfællesskabet.
Temaet og formen på aktiviteten er i høj grad op til jer. Der er vide rammer, så længe aktiviteten lever op til puljens retningslinjer. Aktiviteten kan være alt fra et weekendseminar om et bestemt tema, en vandretur, en sommerlejr, en filmcamp, teater, rollespil eller en virtuel konference.
Hvor stort et beløb kan man søge om?
Der kan søges støtte op til 250.000 kr.
Hvornår får man svar på sin ansøgning?
Aktiviteten skal gennemføres fra d. 1. maj 2026 og frem til og med d. 31. oktober 2026.
Bevillingsudvalget holder møde i første del af april 2026. Man vil få svar på sin ansøgning senest april 2026.
Andre spørgsmål?
Hvis I har spørgsmål til Sjómaqpuljen, er I altid velkomne til at kontakte os på vores puljemail: sjomaq@duf.dk
Har I spørgsmål til selve Sjómaq-projektet kan I kontakte specialkonsulent for Norden og Rigsfællesskabet Jonas Roelsgaard. på jro@duf.dk.
Tjekliste - Når I skal søge puljen
Før I sender jeres ansøgning til Sjómaqpuljen bedes I tjekke, at I medsender følgende oplysninger:
- Udfyldt ansøgning som skrives på dansk
- Stamdata på kontaktperson/projektansvarlig, samt mindst én kontaktperson pr. land som deltager i projektet.
- CVR-nummer på foreningen eller personnummer på den juridisk ansvarlige (CPR- eller P-nummer)
- Start- og slutdato
- Budget
- Bankoplysninger (registerings- og kontooplysninger for selvorganiserede grupper og CVR-nummer med tilknyttet NemKonto for foreninger.)
Hvis jeres projekt får støtte
Hvis I får besked fra DUF om, at I har modtaget midler fra puljen, kan I bede om at få størstedelen af midlerne udbetalt til jeres konto.
Midlerne udbetales i to rater.
80 % når I er klar til at sætte gang i planlægningen af aktiviteten.
20% ved afrapportering af aktiviteten.
1. udbetaling: I anmoder om midlerne via GrantOne, hvor I også sendte jeres ansøgning.
2. udbetaling: I modtager de resterende midler, når DUF har godkendt jeres afrapportering og regnskab.
Har I modtaget over 100.000 kr. skal I også indsende en underskrevet revisorerklæring med jeres afrapportering.
I kan læse mere om udbetaling af midler på Sjómaq-projektet hjemmeside.
Tips til den gode afrapportering
Har I modtaget tilskud fra Sjómaq-puljen skal I lave en afrapportering på jeres projekt ved at indsende et regnskab og svare på spørgsmål, om hvordan bevillingen er blevet brugt. Dette skal gøres senest en måned efter afslutningen af jeres aktivitet.
I kan læse mere om reglerne for afrapportering på Sjómaq-projektets hjemmeside.