• Forside
  • Nyheder og analyser
    Nyheder og analyser
    Få de seneste nyheder og de mest dybdegående analyser om unge, foreningsliv og demokrati i vores nyheds- og analysesektion.
  • Medlemstilbud
    Medlemstilbud
    Som medlem af DUF kan du blandt andet få assistance til organisationsudvikling, indgå i netværk og deltage i fyraftensmøder.
  • Tilskud og puljer
    Tilskud og puljer
    DUF tilbyder en række muligheder for at søge økonomisk støtte til projekter og aktiviteter i både ind- og udland.
  • DUFs arbejde
    DUFs arbejde
    En række projekter og indsatsområder er kernen i DUFs arbejde for at fremme unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Om DUF
    Om DUF
    DUF er en service- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.
  • Materialer
    Materialer
    I DUFs materialesektion kan du downloade eller bestille bøger, brochurer, analyser og faktaark inden for emner, der vedrører både det nationale og internationale område.

Nye persondataregler får betydning for foreninger

De nye persondataregler stiller større krav til, hvordan foreninger og organisationer håndterer informationer om deres medlemmer. Læs med og bliv klogere!
24. januar 2017|RSS|Annemette Lomholt Gade

Måske har du allerede hørt, at EU har vedtaget en ny databeskyttelsesforordning, som får betydning for foreningslivet i forbindelse med blandt andet medlemsregistrering, og måske er det helt ny viden for dig?
Uanset hvad kan være vanskeligt at overskue, og derfor forsøger vi her at gøre det klart, hvad de nye regler kommer til at betyde.

Ny forordning - nye regler
Forordningen trådte i kraft i maj måned 2016 og har en indføringsperiode på to år. Det betyder, at I, i jeres forening/organisation, skal sørge for, at de nye krav bliver overholdt efter d. 25. maj 2018 – altså om lidt over et år.

I DUF har vi brugt tiden - fra forordningen blev vedtaget, til nu - på at fremskaffe information om, hvordan forordningen skal fortolkes i foreningslivet, så vi kan give jer så præcis besked som muligt. 

Hvem er omfattet af forordningen, og hvad handler den om?
Alle organisationer og lokalforeninger er omfattet af persondataloven, når de behandler personoplysninger. Den såkaldte ”behandling” sker allerede, når man melder sig ind i en forening, og foreningen indhenter og opbevarer navn, adresse, telefon og mail, oplysninger om allergener eller andre særlige forhold, eller når der indhentes navn og CPR-nummer til indhentning af børneattest, som videregives til landsorganisation og politi.  

Forordningen har til formål at forbedre sikkerheden for enkeltpersoner ved at sørge for beskyttelse af den enkeltes rettigheder. Som organisation eller forening kan man blive pålagt store bøder, hvis man ikke lever op til forordningen.

Forordningen omskrives, ifølge justitsministeriet, til en ny dansk persondatalov, som træder i kraft den 25. maj 2018. Det er derfor vigtigt, at I, inden denne dato, sørger for, at jeres forening/organisation opfylder de nye krav til persondata.

Den nye forordning har fokus på følgende:

·         Mere og bedre dokumentation (det vil sige nedskreven dokumentation for, hvordan man efterlever forordningen)

·         Mere uddybende information til den registrerede person om rettigheder, herunder f.eks. retten til indsigt, retten til sletning, klageinstans m.v.

·         Styrkelse af børns rettigheder

·         Styrket anmeldepligt af brud på sikkerheden til Datatilsynet.

Det er vigtigt at understrege, at I, hvis I på nuværende tidspunkt lever op til den gældende persondatalov, er godt på vej til også at efterleve de nye regler. Der kommer dog en række nye bestemmelser med forordningen, som skal indarbejdes og efterleves.

Hvad skal du gøre?
Datatilsynet har udsendt en liste med nogle spørgsmål, som alle organisationer og foreninger bør stille sig selv allerede nu. DUF har bearbejdet spørgsmålene, så de passer til foreningslivet, og har lavet et skema, som landsorganisationer og lokalforeninger med fordel kan udfylde og gemme som foreløbig dokumentation for efterlevelse af forordningen.

Find skemaet her!

Spørgsmålene kan læses i deres originale form her

Så snart DUF kender til den endelig udformning af reglerne, udarbejder vi også en pjece med opdaterede standarder til informeret samtykke og databehandleraftaler, som I kan benytte. 

Hvis du vil sætte dig mere ind i persondatareglerne, kan du læse hele forordningen her.

Spørgetime med DUFs jurist
DUFs jurist afholder informationsmøder i både Århus og København, hvor der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål.

Århus:
16 marts 2017 kl. 14.00
KFUM og KFUK, Nørre Allé 29

København:
23 marts 2017 kl. 14.00
DUF, Scherfigsvej 5

I efteråret vil vi igen invitere til informationsmøder med henblik på at svare på de spørgsmål der kommer, når I går i gang med at implementere reglerne i jeres organisation.

Spørgsmål kan som altid rettes til DUFs jurist Annemette Lomholt Gade på alg@duf.dk eller tlf: 60 20 14 26.

 

Data Protection Officer
DUF har allerede nu modtaget spørgsmål om, hvorvidt man skal udnævne/ansætte en DPO (Data Protection Officer) i sin organisation eller forening. Det er DUFs vurdering af den nye forordning, at hverken lokalforeninger eller landsorganisationer bliver omfattet af kravet om at ansætte/udnævne en DPO.

Tilbage til nyhedsoversigten

Seneste nyheder

Pigespejdere får støtte til ny hytte af Aarhus Kommune
Spejdergruppen Risskov Piger har fået 312.000 kroner fra Aarhus Kommune til renovering af gruppens spejderhytte.
Bliv klogere på unges fællesskaber med to tilbud fra DUF
Foreningslivet tilbyder sammenhold og forpligtende fællesskaber, men er det, hvad nutidens unge vil have? To tilbud fra DUF stiller skarpt på, hvad unge søger og savner i fællesskaber.
Morten E. G. Jørgensen er ny generalsekretær i DUF
DUF har netop ansat Morten E. G. Jørgensen til at stå i spidsen for DUFs sekretariat.

Relaterede sider

Relaterede nyheder

Relaterede filer