22. august 2017

Unge og ambassadører diskuterer EU’s fremtid efter Brexit

60 engagerede unge og fire centrale ambassadører skal sammen finde svar på EU's udfordringer, når Udenrigsministeriet og Dansk Ungdoms Fællesråd er værter for en tiltrængt dialog om EU efter Brexit – i et ungt perspektiv.

Brexit har sendt bølger af usikkerhed gennem det europæiske kontinent og tvunget europæiske ledere og EU-systemet til at reflektere over, hvad der er gået galt. Nu skal EU-medlemslandene finde ud af, hvordan EU’s fremtid skal se ud og ikke mindst, hvordan man sikrer sig, at de yngre generationer støtter op om det europæiske projekt.

De danske ambassadører fra henholdsvis Bruxelles, Paris, Berlin og London vil sammen med 60 unge fra 22 forskellige børne-og ungdomsorganisationer drøfte perspektiverne for fremtidens Europa efter Brexit til et arrangement, som Udenrigsministeriet og Dansk Ungdoms Fællesråd afholder onsdag den 23. august i København.

”Det er en svær tid at være ung i Europa, og det kan være svært at se, hvor den stabilitet, som har givet vores forældres generation så mange år med tryghed og fremgang, skal komme fra i fremtiden. Europas unge har brug for et EU, der virker – og som skaber løsninger på alle de mange udfordringer,” siger DUFs formand Kasper Sand Kjær.

Han påpeger, at et stærkt demokrati – også i EU – har både valg og afstemning, men også et stærkt samtaledemokrati, hvor alle samfundsgrupper bliver hørt.

Generationskløft truer EU
Netop dialogen på tværs af generationer står som en af de store udfordringer for EU. I Sydeuropa kæmper man fortsat med en tårnhøj ungdomsarbejdsløshed, og store dele af en ungdomsgeneration forlader deres fødeland for at finde arbejde andre steder i Unionen.

Der er også et tydeligt generationsskel i holdningen til EU-samarbejdet. I forbindelse med Brexit-afstemningen stemte 65% af de 18-24-årige for at blive, mens 58% af de britiske vælgere over 65 stemte for at forlade unionen.

Om arrangementet
Arrangementet vil foregå som rundbordssamtaler i mindre grupper og efterfølgende opsamling i plenum. Både ambassadører og DUFs formand Kasper Sand Kjær vil være tilgængelige for spørgsmål i forbindelse med arrangementet.

Arrangementet finder sted den 23. august kl. 10.45-12.45 hos KFUM og KFUK, Store Kannikestræde 19, 1169 København K.

Deltagere:

Kim Jørgensen, Danmarks faste repræsentant i Bruxelles