6 orienteringsformer unge bruger ind i fællesskaber
En inspirationsguide om, hvad der motiverer unge til at indgå i fællesskaber. I denne guide giver vi jer 6 fællesskabsorienteringer, som unge i foreningslivet søger. Guiden er skrevet til jer, der arbejder med at motivere og engagere medlemmer i jeres organisation eller forening.
Fællesskabets betydning for unge
Unge indgår i dag i mange forskellige fællesskaber i flere forskellige arenaer. Her har vi kategoriseret dem i 4:
- Familie,
- uddannelse,
- sociale medier
- fritid.
Familien og uddannelsesfællesskaber er to arenaer, som er tilkoblet en samfundsmæssig bestemt ramme. Her bliver rammerne for fællesskaberne i højere grad styret eller defineret på forhånd af institutionen eller familien. Derimod er fritid, foreningsaktivitet, foreningsengagement og sociale medier fællesskabsarenaer, hvor unge selv har en stor indflydelse på hvilken plads, de selv har i fællesskaberne, og hvordan fællesskaberne giver mening i forhold til deres livssituation. Når fællesskaber er valgbare, orienterer unge sig efter, om det er noget, der spejler, hvem man er, om man føler sig velkommen, og hvilke muligheder man har for at få indflydelse på fællesskabet.
Det er derfor vigtigt, at man som forening forholder sig til de 6 fællesskabsorienteringer i denne guide og stiller sig selv spørgsmålet:
- Hvilke orienteringsformer oplever vi påvirker de unges valg/fravalg af vore lokale eller nationale aktiviteter?
- Skal vi eller skal vi ikke fokusere strategisk på de forskellige orienteringer, og hvilket udfald vil dette resultere i?
Orienteringsformerne er i praksis vævet ind i hinanden, men for at skabe klarhed og overblik er de her beskrevet hver for sig.