Det dobbelte ressourceblik
Det dobbelte ressourceblik er et værktøj, som foreninger kan bruge til at få øje på egne ressourcer og de ressourcer, der ligger udenfor fællesskabet.
Fællesskabspointe #3 lyder som følger:
"UNDERREPRÆSENTEREDE UNGE HAR OGSÅ RESSOURCER
OG ER OGSÅ DREVET AF AT BIDRAGE TIL FÆLLESSKABET"
Denne indsigt kan måske virke banal, men er i praksis nem at overse for mange foreninger og fællesskaber. Når man tænker inklusion af nye medlemmer eller underrepræsenterede grupper har mange etablerede fællesskaber en tilbøjelighed til at anskue underrepræsenterede gennem et mangelsyn. Man fokuserer altså på en udeforstående gruppes mangler og tænker typisk: ”Denne her gruppe mangler noget og vi har ressourcer til at hjælpe dem.” Der er en tendens til, at vi anser vores fællesskab som en løsning på et problem, som noget den underrepræsenterede mangler og vi ønsker at ”hjælpe” dem, der ikke har samme privilegier, positioner og ressourcer som os.
Selvom det er fine intentioner, der ligger bag denne mentalitet, er det dog vigtigt at huske på, at det er de færreste unge, der motiveres af at blive inkluderet fordi de er ”ressourcesvage” eller ”mangelfulde”. Nogle gange kan dette forsøg på at inkludere faktisk ende med at ekskludere, fordi det etablerede fællesskab tropper op med en tag-selv-bord af gode løsninger og intentioner uden egentlig helt at spørge dem, det handler om.
I stedet kan man kigge på nye personer i fællesskabet med et dobbelt ressourceblik. Et dobbelt ressourceblik handler om at tænke på, hvilke ressourcer, der lever udenfor fællesskabet og hvad de kan bidrage med ind i fællesskabet. Samtidig med, at man overvejer hvad fællesskabet kan bidrage med til individet. Man må ikke underkende vigtigheden af at føle sig værdifuld og vigtig, når det kommer til at motivere og engagere sig.
Helt konkret, når man skal anlægge et dobbelt ressourceblik:
- Foreninger har ressourcer som nogle unge ikke har adgang til
- Nogle unge har ressourcer som foreningerne ikke har adgang til
- Man kan stille sig selv spørgsmålet ”hvilke ressourcer kan denne person bidrage med ind i fællesskabet? Det kan eksempelvis være alternative perspektiver og erfaringer med det frivillige arbejde, nytænkning etc
- Spørg ind til: Hvad kan du bidrage med? Hvad motiveres du af?