Konfliktløsning: Gå efter den gode dialog før du går i løsnings-mode
Skrevet afChristina Juul Anderson
Når der er hjerteblod investeret, opstår der ofte konflikter. Som ledelse kan I hjælpe ved at åbne kommunikationen og insistere på dialog.
I frivillige organisationer er folk med, fordi de brænder for noget – og ofte med en masse engagement og tid investeret. Ofte er de aktive sammen med deres venner og har dermed også en masse socialt investeret i at være en del af netop dét fællesskab. Det skaber en masse positive muligheder, men også konflikter. Og når der opstår konflikter, kan de være svære at løse, fordi der er mange dimensioner i spil. Fra praktiske og konkrete uenigheder, til værdi- og holdningsmæssige forskellige eller personlige konflikter. Som ledelse bliver man ofte draget ind i større eller mindre grad, eller måske er man selv direkte involveret i selve konflikten.
Så hvad kan man som ledelse stille op, når der opstår konflikt?
Gå foran med åben kommunikation
På DUFs Lederakademi arbejder de frivillige ledere med deres egen rolle i konfliktsituationer, og de lærer hvordan de kan løse konflikter gennem bedre kommunikation.
”Når konflikter virkelig gør ondt, er det ofte fordi de har passeret de første trin i konflikttrappen og er blevet personlige og dermed følelsesladede. Det kalder på vores basale instinkter og giver lyst til at kæmpe eller trække os helt fra den anden part, og dermed er der skabt fundament for at eskalere konflikten yderligere,” fortæller Andrea Holst-Mjöbäck, der er konsulent i DUF og underviser i konflikthåndtering.
Heldigvis er der gode muligheder for at lette stemningen;
”For at løse konflikten skal parterne have et ønske om at løse den, og have lyst til at nærme sig hinanden, og det har folk for det meste. Hvis de er villige til at lytte til hinanden, måske med hjælp fra en tredjepart, så er behøver konflikten ikke udvikle sig og blive ubehagelig. Faktisk ender mange konflikter med, at relationen er blevet tættere, og der er fundet bedre løsninger i fællesskab,” uddyber Andrea.
Så hvordan gør man det så?
8 trin til dialog om konflikten
En måde at gå frem på er, at prøve at åbne kommunikationen ved at stille nysgerrige spørgsmål og lytte til hinanden:
- Klar intention: Giv udtryk for dit ønske om at løse situationen.
- Fortæl, hvordan situationen ser ud fra dit perspektiv. Bliv på din egen banehalvdel og vær så konkret som muligt (jeg hørte, jeg følte, jeg har brug for).
- Spørg ind til den andens oplevelse af situationen.
- Lyt oprigtigt og prøv at forstå, hvad der er på spil for den anden og hvilke følelser, værdier og behov, der ligger nedenunder. Stil opfølgende spørgsmål, og hold igen med dine egne associationer, gode råd og lignende.
- Behov: Spørg, hvad den anden har brug for, og sig hvad du selv har brug for.
- Nye muligheder: Spørg hvilke løsningsmuligheder den anden ser og bidrag derefter med dine bud. Tal åbent om mulighederne i fællesskab.
- Vælg én eller flere løsninger og lav nogle klare og konkrete aftaler som er realistiske og tilfredsstillende for begge parter.
- Anerkend den anden fx ved at takke for noget, som du er glad for ved jeres samtale eller ved at sige noget om, hvordan hans/hendes ressourcer, kompetencer, viden eller personlige egenskaber bidrager i organisationen.
De 8 trin kan bruges som samtaleguide eller som forberedelse, og du kan sagtens bytte rundt på de forskellige punkter alt efter, hvad der passer til situationen og jeres relation. Hvis du ikke selv er en del af konflikten, men har en rolle i at hjælpe med at løse den, kan du bruge de 7 trin ved at spørge ind til begge parter og sikre, at begge får taletid og lyttetid.
Ledelsens rolle er ikke at løse konflikten, men at insistere på dialogen
Når ledelsen involveres i konflikter, sker det ofte med et ønske om, at de skal hjælpe med at løse den. Her kan det være fristende at gå direkte i løsningsmodus og eksempelvis komme med forslag til et kompromis. Det er dog sjældent den bedste vej frem, for løsningen skal være funderet i parternes ønsker og behov for at holde i længden.
Som leder eller ledelse er det derfor langt mere nyttigt at forsøge at hjælpe processen frem mod en løsning ved at sikre at dialogen følges til dørs og foregår konstruktivt og på en måde, hvor parterne bliver hørt og lyttet til. Når først parterne føler sig hørt og deres respektive behov er synlige for alle, så sker der ofte det, at konflikten bliver væsentlig mindre, og så bliver nye løsninger pludselig synlige.
Vil du lære mere om konfliktløsning og kommunikation?
På DUFs lederakademi lærer du, blandt meget andet, hvordan du kan arbejde med din kommunikation generelt og i konfliktsituationer. Læs mere om DUFs Lederakademi
Du kan også læse mere om konflikthåndtering her: Reaktioner på konflikt og Kommunikation i konfliktsituationer