Økonomiske spørgsmål for foreningslivet som følge af aflysninger begrundet i coronavirus
Et af de spørgsmål, som knytter sig til den igangværende ekstraordinære situation med coronavirus og myndighedernes bestræbelse på at begrænse smitten, er de økonomiske aspekter af aflyste arrangementer, aktiviteter mv. i foreningsregi. Hvad gør man med deltagerbetaling? Hvad gør man med varer, lokaleleje eller tjenesteydelser, man har bestilt til den aflyste generalforsamling? Kan medlemmerne få sit kontingent retur? Mange spørgsmål af den karakter hober sig helt naturligt op i disse dage.
Generelt skal det siges, at vi befinder os i en så ekstraordinær situation, der rejser nogle komplekse juridiske spørgsmål, som det kan være vanskeligt at svare generelt på.
Det må også siges, at samfundet befinder sig i en helt særlig situation, hvor også foreningslivet må tage sin del af ansvaret og udvise samfundssind. Det betyder også, at der vil være meromkostninger som foreningslivet i et vist omfang må indstille sig på at afholde.
Efter DUFs opfattelse befinder vi os i øjeblikket i en såkaldt force majure situation, når foreninger må aflyse afholdelse af forskellige aktiviteter.
Udtrykket force majeure bruges juridisk om den situation, hvor en aftalepart ikke kan levere sin ydelse, fordi en udefrakommende omstændighed, som er upåregnelig og af ekstraordinær karakter, gør det umuligt.
Hvad man gør i en sådan situation?
Det har DGI lavet en udmærket vejledning til sine foreninger omkring. En vejledning som kommer omkring de væsentligste af de spørgsmål, der rejser sig i den forbindelse.
Vejledningen kan tilgås her.
DUF er enig i de vurderinger og gode råd, som DGI giver udtryk for.
Hvis du ønsker nærmere viden om håndteringen af økonomiske spørgsmål under den særlige situation, som vi befinder os i, eller har andre generelle eller konkrete juridiske forespørgsler er du altid velkommen til at kontakte DUFs vicegeneralsekretær, Jakob Sørensen, på e-mail js@duf.dk