DUF kæmper for at mindske bankbureaukratiet for foreningerne
20-04-2021
Skrevet afBirgitte Søe
Finans Danmark nedsatte en arbejdsgruppe i starten af året, der skal formulere et idékatalog til politikerne, som skal lette de byrder, mange foreninger oplever i mødet med bankerne. DUF ønsker, at mindske bureaukratiet, gebyrer og andre krav til foreningslivet, så det bliver nemmere at drive forening.
DUFs foreningsundersøgelse om foreningers problemer med banker og bureaukrati viste, at mange af vores medlemmers lokalforeninger lider under store administrative byrder fra bankerne og betaler store gebyrer for at have en konto. Derfor er DUF sammen med en række andre aktører i foreningslivet og civilsamfundet indtrådt i en arbejdsgruppe under Finans Danmark, bankernes brancheorganisation.
Arbejdsgruppen kigger i samarbejde med repræsentanter fra myndighederne på reglerne for hvidvask og terrorfinansiering, som rammer foreningslivet med store mængder af krav om dokumentation. I arbejdsgruppen kæmper DUF blandt andet for at mindske kend-din-kunde-kravene, som gør, at bankerne skal have store mængder fra dokumentation fra bestyrelser, ligesom at det skal være nemmere for foreninger at have udskiftninger på kassererposten, uden at det medfører en masse bureaukrati.
Efter planen skal arbejdsgruppen afslutte sit arbejde inden sommer. På vegne af DUF sidder politisk chef, Daniel Branislav Christensen.
Hvis din forening har konkrete oplevelser med banker, der kræver store mængder af dokumentation, eller jeres forening på anden måde er kommet i klemme i de bureaukratiske regler, og du mener, at vi vil kunne bruge eksemplet i arbejdsgruppen, så skriv en mail til politiske konsulent Birgitte Søe på bs@duf.dk og mærk emnefeltet med ”Eksempel til arbejdsgruppe”.
Læs mere om arbejdsgruppen her.