Sådan får din forening det lettere i banken
07-10-2022
Det er for mange foreninger besværligt at være kunde i en bank. Mange banker stiller store krav til oplysning og dokumentation som følge af hvidvaskloven. Og for mange foreninger er det meget bøvlet at gennemføre et kassererskifte.
Finanstilsynet har d. 4. oktober udstedt en ny vejledning for risikovurdering af foreninger, som giver bankerne mulighed for at begrænse kontrol- og dokumentationskrav til foreningerne.
Den nye vejledning er et resultat af længere tids arbejde, hvor DUF sammen med andre foreningsrepræsentanter, har diskuteret løsninger med bankernes brancheorganisation, Finans Danmark, Finanstilsynet og andre myndigheder.
DUF har kæmpet for at mindske bankbureaukratiet, gebyrer og andre krav til foreningslivet, så det bliver nemmere og billigere at være foreningskunde i en bank.
Vejledningen kort
Kort opsummeret skelner vejledningen foreninger med begrænset risiko og foreninger med høj risiko. Vejledningen beskriver forskellige kendetegn ved en forening med begrænset risiko og kendetegn ved en forening med høj risiko.
Hvis banken placerer en forening i lavrisikogruppen, kan den nøjes med at forlange færre oplysninger med dokumentation – en form for minimumsbehandling inden for hvidvasklovens rammer.
Vurderer banken, at et kundeforhold med en forening udgør begrænset risiko, kan virksomhedens kundekendskabsprocedurer begrænse sig til:
- Foreningens navn og eventuelle CVR-nr. eller lignende.
- Foreningens vedtægter og evt. stiftelsesdokument, og hvis foreningen er CVR-registreret, ekstrakt af foreningens oplysninger fra CVR-registeret.
- Identitetsoplysninger i form af navn og CPR-nummer på de reelle ejere af foreningen.
- Sammenholde identitetsoplysningerne for de tegningsberettigede bestyrelsesmedlemmer med oplysninger i CVR-registreret eller CPR-registreret og eventuelt indhente kopi af pas eller kørekort.
- Oplysninger om formål og tilsigtet beskaffenhed med forretningsforbindelsen.
Hvad gør I nu?
DUF arbejder på at få lavet en let forståelig foreningsguide til vejledningen. Indtil da er følgende et forslag til, hvad I kan gøre, hvis I oplever, at jeres bank stiller besværlige og urimelige krav, når I skal oprette, eller når I skifter formand eller kasserer.
1. Læs vejledningen
2. Gennemgå vejledningens liste over karakteristika, der ”understøtter” klassifikation som forening med begrænset risiko. Find ud af, hvilke af disse karakteristika, der passer på jeres forening.
3. Gennemgå vejledningens liste over karakteristika, der ”understøtter” klassifikation med øget risiko. Find ud af, om der er nogen af dem, der passer på jeres forening.
4. Hvis din forening har en eller flere indikationer for begrænset risiko og ingen for øget risiko, så kontakt jeres bankrådgiver skriftligt eller på et møde. Forklar, at I ifølge vejledningen udgør en begrænset risiko og bed banken om fremover at nøjes med at kræve de oplysninger og den dokumentation (som listet ovenfor).
Yderligere information og rådgivning
Hvis du har positive eller negative oplevelser med vejledningen, så beskriv dem i en mail og send dem til DUFs politiske chef, Daniel Branislav Christensen, på dbc@duf.dk. Vejledningen skal evalueres med erfaringer fra foreningerne i foråret 2024.
Hvis du er medlem af en forening, der ikke er tilknyttet DUF, så kontakt din landsorganisation eller hovedorganisation.
Her kan du læse nyheden fra Finanstilsynet.