Vejledning til lokalforeningspuljen
Få svar på de typiske spørgsmål til lokalforeningspuljen
Formål
DUFs lokalforeningspulje er til for at styrke dig som frivillig i dit lokale arbejde med børn og unge.
Puljen støtter anskaffelser eller aktiviteter, der gør hverdagen i foreningen lettere og giver mulighed for udvikling drevet af jeres frivillige.
Spørg dig selv:
Styrker min idé vores foreningsaktiviteter i mit lokalområde?
Hvem
DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd er en paraplyorganisation for mange forskellige børne-og ungdomsorganisationer. De har alle det tilfælles, at de bygger på en idé, en sag eller et livssyn, og at aktiviteterne tager udgangspunkt i dette. Puljen er til for lokale frivillige i DUFs medlemsorganisationers lokalforeninger eller lokale grupper.
Spørg dig selv:
Er min lokalforening eller gruppe en del af DUFs medlemsorganisationer?
Søger vi støtte til frivilligt arbejdet, hvor børn og unge er initiativtagere og drivende i aktiviteterne?
Er min lokalforening eller gruppe det yderste lokale led af vores landsorganisation?
Hvad
Puljen støtter både anskaffelser og aktiviteter. Det kan være telte til spejderne, uniformer til bygarden, trampoliner til cirkusartisterne eller monsterdragter til rollespillene. Det kan også være til et socialt arrangement såsom; pizza til valgfesten, stearinlys til den kirkelig højtid eller oplægsholdergaven til foredraget. Alle eksemplerne har fået støtte, på baggrund af deres ansøgning. Det afgørende for at få en bevilling er, om det giver flere børn og unge mulighed for at være med i din forening, dér hvor i holder til.
Du kan sætte fantasien fri, da der er meget få begrænsninger på hvad der kan søges til. Dog er følgende ting ikke mulige at opnå støtte til. Du må ikke søge til
- fast husleje, herunder faste udgifter ved at have et foreningslokale
- større nybyggeri,
- gennemgribende renoveringer,
- aktiviteter i udlandet,
- valgkamp for enkeltkandidater,
- allerede afholdte aktiviteter.
For at byggeprojekter kan få støtte må den samlede sum af det, der søges støtte til ikke være større end to gange maxbeløbsgrænsen samlet set, når arbejdstid og materialer medregnes og det samlede projekt tages i betragtning. Nye køkkenelementer til 12.000 kr. er derfor helt i orden, mens 50.000 kr. til køkkenet som led i renoveringen af hytten til samlet set 600.000 ville blive afvist. Det er også et stort byggeprojekt, selvom du kun søger til en lille del af det.
Herudover skal det du søger om være rimeligt og nødvendigt. I skal begrunde, hvorfor en anskaffelse eller aktivitet er rimelig og nødvendig, hvorfor I ønsker anskaffelsen eller aktiviteten og at I har været prisbevidste i jeres valg. Ligeledes er det vigtigt, at det er noget, der styrker jeres aktiviteter eller giver flere mulighed for at være med.
Det er også vigtigt, at det klart fremgår, at det er børn og unge der styr og initierer projektet eller aktiviteten.
Spørg dig selv:
Hvad har vi brug for, der kunne få flere med i vores fællesskab?
Hvad kan min forening eller gruppe bruge, hvis puljen ikke dækker husleje?
Selvom vi ønsker store forbedringer i vores lokaler, er der så en mindre del af vores samlede behov/projekt, vi har særligt brug for?
Foregår det, vi vil have støtte til, i vores lokalmiljø?
Har jeg været prisbevidst i mit valg af anskaffelser?
Hvordan
Når I er blevet enige om, hvad I gerne vil søge penge tilskal I udfylde vores ansøgningsmodul online.
Her skal I beskrive:
- Hvem I er
- Hvem der er den ansvarlige for ansøgningen
- Hvad I vil
- Hvornår I vil gøre det
- Et budget eller vedhæfte budgettet
Jeres budget skal være præcist så vi ved, hvad de enkelte poster går til. Jo bedre I redegør for de enkelte poster, jo bedre ved vi, om det er noget vi støtter. I må også gerne fortælle om i får midler til projektet fra andre kilder eller gennem egenbetaling. Dette trækker ikke ned med giver os et indtryk af projektets størrelse.
I ansøgningsmodulet online udfylder I også et kontonummer, så vi ved, hvor vi skal sende pengene hen.
Når I har udfyldt alle felter i det online skema, skriver den person, der sender ansøgningen under med sit NemID. NemID er i dette tilfælde en digital underskrift.
Vi har ansøgningsfrist d. 1. i måneden og behandler typisk sagerne på et udvalgsmøde d. 15. samme måned.
Hvis du søger under 10.000 kr., kan vi behandle sagerne umiddelbart efter endt frist.
Spørg dig selv:
Har jeg vendt ansøgningen med ledelsen og/eller bestyrelse i min lokalforening eller gruppe?
Har jeg lavet et udspecificeret budget, der beskriver det vi søger midler til?
Har jeg husket det rette kontonummer på foreningen eller den lokale gruppe?
Har jeg mit NemID ved hånden?
Bagefter
Når bevillingsudvalget har behandlet din ansøgning, vil du få svar inden for en uges tid i form af en bevillingsskrivelse. Her er det godt at tjekke, om det var det rigtige kontonummer, du havde anført, da vi nogle gange oplever at ansøgere har sendt et forkert kontonummer
Pengene udbetales typisk samme uge som I modtager bevillingsskrivelsen.
Når I er færdige med jeres projekt, vil vi gerne vide hvordan det er gået, både så vi kan notere det som en del af afrapporteringen og evt. dele det i nyhedsbreve eller på sociale medier. Hvis der blev penge tilovers, skal de tilbage til DUF, så de kan blive brugt til andre foreninger.