Coronasmitte i foreningen? Hvad gør I?
10-03-2021
Risikoen for, at et medlem bliver smittet med corona, er noget, I som forening med fordel kan forberede jer på. I nedenstående har vi samlet en række anbefalinger og gode råd til, hvad I med fordel kan overveje og gøre.
Får I besked om, at et medlem i jeres forening er smittet med corona, er det vigtigt, at I reagerer hurtigt og ansvarligt. Det gør I bedst ved at forberede jer, så I har en plan klar, hvis I får brug for det.
Få overblik over situationen
Bliver et medlem konstateret smittet med corona, afhænger jeres håndtering af:
- Hvor tæt den smittede har været på sine foreningsvenner
- Hvornår kontakten har været der
- Hvor længe den har varet
Hvor mange, der skal i karantæne, når en person bliver testet positiv for COVID-19 afhænger nemlig af, om der er tale om nære kontakter eller ej.
Nære kontakter er fx familiemedlemmer, man bor sammen med, eller personer, som man har opholdt sig tættere end to meter af i mere end 15 minutter.
I foreningssammenhæng kan nære kontakter derfor være andre medlemmer eller ledere i foreningen, men er det ikke nødvendigvis.
Læs evt. mere om nære kontakter her
Er I i tvivl, så kontakt Styrelsen for patientsikkerhed/smitteopsporingsenheden på telefon: 32 32 05 11.
Fordel roller og udpeg en kontaktperson
Når I har dannet jer et overblik over situationen, er det vigtigt, at I kommunikerer ærligt, åbent og hurtigt.
Et forslag kan være, at I vælger en person, der er ansvarlig i sagen fx gruppeformanden eller et bestyrelsesmedlem. Det er denne person, som alle i klubben kan kontakte, hvis de har spørgsmål.
I kan med fordel også udpege en, som er talsperson, både hvis det bliver nødvendigt at afgive en udtalelse til pressen, og som står som afsender på fx mails til foreningens medlemmer.
Talspersonen kan være den samme som den ansvarlige, men er det ikke nødvendigvis. Et godt tip er dog kun at vælge én talsperson.
Vær opmærksom på, at I ikke må melde navnet på den smittede ud, medmindre vedkommende selv har givet samtykke hertil.
Orienter jeres medlemmer
Sørg for hurtigt og systematisk at orientere alle, som kan have været i kontakt med den smittede.Vær igen opmærksom på, at I ikke må melde navnet på den smittede ud, medmindre vedkommende selv har givet tilsagn hertil.
I kan med fordel få den ansvarlige leder eller underviser til at lave en liste over hvem, der var til stede, når en gruppe har været samlet. Måske endda arbejde med registreringslister ved jeres arrangementer, så I på den måde er på forkant med, hvem I bør kontakte.
Overvej desuden, hvordan I melder noget ud. Er det fx nok at lave et opslag i foreningens facebookgruppe, eller hvordan sikrer man, at alle berørte personer modtager besked?
I kan med fordel også orientere resten af foreningen (også dem der ikke har været sammen med vedkommende, der er smittet). På den måde kan I bedst selv styre den kommunikation, der bliver om tilfældet og bedst muligt undgå unødvendige rygter.
Genoptagning af aktiviteter
Almindeligvis vil vedkommende, der er blevet testet positiv med COVID-19 blive informeret af Styrelsen for patientsikkerhed om, hvem de skal kontakte mhp. test og karantæne.
I bør desuden overveje at indstille foreningsaktiviteter for potentielt smittede, indtil der er kommet klarhed over situationen – og overveje om I ønsker at opfordre alle til at alle bliver testet forud for næste gang, I mødes. Men I skal selvfølgelig heller ikke aflyse aktiviteter, hvis det ikke er nødvendigt.
Under hele forløbet: Hjælp de berørte
Igennem hele forløbet er det vigtigt, at klubben ikke kun kommunikerer til og går i dialog med foreningens øvrige medlemmer. I bør også være der for det medlem, der er smittet.
Det er ikke sjovt at være smittet med COVID-19 – men måske endnu værre at vide, at man potentielt har smittet flere andre. Måske endda selvom man ingen symptomer har haft.
Nyttige links
Myndighedernes retningslinjer opdateres løbende på Coronasmitte.dk
Den fælles myndighedshotline: tlf. 7020 0233
Sundhedsstyrelsens Q&A
Styrelsen for Patientsikkerhed
Statens Seruminstitut
Smittestop-app'en