Det nye effektstudie konkluderer, at de unge dialogambassadører har en unik evne til at involvere og engagere andre unge og indføre dem i dialogisk kultur. Gennem workshops og dialogaktiviteter får de unge modet og kompetencerne til efterfølgende selv at bruge dialogværktøjer og -metoder i deres private og professionelle liv, for eksempel i skolen, på arbejdspladsen, i foreningslivet eller i deres lokalsamfund. Dialogambassadørernes øvelser og dialogiske tilgang tilbyder desuden en måde at tale om følsomme og tabubelagte emner, fordi de opfordrer til forståelse, respekt og tolerance på tværs af nationale, kulturelle, politiske, religiøse og andre skel, lyder det i effektstudiet. Samtidig giver dialogaktiviteterne også unge, der lever i lande med et konfliktfyldt politisk klima eller religiøs radikalisering, en anden forståelse og tilgang til verden. På den måde fremmer dialogambassadørprogrammet demokratiske idealer om dialog og diversitet og styrker unges kompetencer til at håndtere diversitet i praksis.
Studiet fremhæver fem vigtige effekter af dialogambassadørernes arbejde og aktiviteter:
- Styrker samarbejdet mellem grupper af unge med forskellig social og politisk baggrund og mindsker konfliktniveauet
- Skaber dialogisk kultur blandt unge gennem workshops, hvor deltagerne udtrykker egne meninger og holdninger og bliver trygge ved det
- Styrker organisationskulturer i NGO’er, netværk og lignende
- Gør det muligt at igangsætte NGO-aktiviteter i samfund, der er styret af konflikt eller konservative værdier og livsanskuelser
- Tilbyder en måde at adressere følsomme emner og tabubelagte emner
Dialogambassadørerne er et interkulturelt dialogprogram implementeret af DUF i samarbejde med lokale partnere i Joran, Egypten og Tunesien. Programmet startede som et pilotprojekt i 2009 med fokus på dansk-arabisk dialog, men fokuserer i dag på fredelig sameksistens i et bredere perspektiv.
Læs en artikel om DUFs i dialogambassadører i magasinet DUF Fokus
Als Research har i perioden juni 2016 – marts 2017 undersøgt effekterne af DUFs dialogambassadørprogram. Undersøgelsen indeholder en evaluering af syv konkrete cases fra både Danmark, Egypten og Jordan, hvor dialogambassadørerne har lavet aktiviteter på uddannelsesinstitutioner, i organisationer og lokalsamfund. Dialogaktiviteterne har blandt andet været med til at forbedre læringsmiljøer på skoler og styrke samarbejdet, organisationskulturer og dialogen i organisationer, til trods for at menneskerne bag ofte repræsenterer forskellige sociale-, religiøse- og politiske tilhørsforhold.
Læs hele effektstudiet