DUF har flere gange oplevet, at medlemsorganisationer var i tvivl om, hvornår og til hvem de skulle indhente attester. Håndbogen skal gøre det lettere at afgøre, om der skal indhentes attester, fortæller Annemette Lomholt Gade, der er juridisk konsulent i DUF.
”Den nye håndbog er en hjælp til at indhente børneattester og er relevant for både landsorganisationer og lokalforeninger. Vi ved, at mange medlemsorganisationer har haft svært ved at afgøre, hvilke personer der skal indhentes personer for. Håndbogen kan bruges som opslagsværk og inspiration både for den erfarne indhenter og for den, som indhenter attester for første gang,” siger hun.
Fra 1. december 2015 bliver indhentning af børneattester desuden digital, og det er ikke længere muligt at gøre det i papirform.
DUFs nye håndbog har derfor fokus på den digitale indhentning, og de ting som det er vigtigt at være opmærksom på i den forbindelse. Samtidig tilbyder guiden en række links, hvor medlemsorganisationerne kan hente yderligere information.
Formålet med den nye bekendtgørelse er at præcisere, at myndigheder, institutioner og foreninger m.v. inden for Kulturministeriets ressort skal indhente børneattester, når de ansætter eller beskæftiger samaritter og lektiehjælpere.
I forbindelse med ændringen udtaler kulturminister Marianne Jelved:
”Noget af det vigtigste i denne verden er, at vores børn og unge kan føle sig trygge, når de begår sig i skole-, idræts-, og foreningslivet. En velfungerende børneattestordning er med til at sikre dette, og det er derfor væsentligt, at lovgivningen omfatter alle de situationer, hvor indhentelse af børneattester er relevant.”
Håndbogen indeholder blandt andet generel information, modeller for indhentning og beskrivelse af tiltag i forhold til persondataloven. Håndbogen er udarbejdet i samarbejde med fem af DUFs medlemsorganisationer. Børneattestbekendtgørelse har været i høring frem til den 27. januar 2015. Bestil eller download håndbogen i DUFs materialesektion