Kampagnen ”Valget er dit. Stem for demokratiet” er forankret på sitet www.stem.dk. Her kan de unge vælgere læse, hvad de skal tage stilling til ved valget, og blive klogere på selve valghandlingen. Derudover vil 100.000 førstegangsvælgere i dagene op til valget den 25. maj modtage en sms, der minder dem om at stemme. På selve valgdagen ude på valgstederne i en række af landets kommuner vil alle vælgere få tilbudt et klistermærke, der efter amerikansk tradition viser, at de har stemt og derved opfordrer andre til at gøre det samme. Mere end 30 kommuner samarbejder med DUF om at øge de unges valgdeltagelse gennem kampagnen ved at udsende ”husk at stemme”-sms’er, uddele klistermærker på valgstederne og indsamle data om valgdeltagelsen.
DUF har blandt andet samarbejdet med Udenrigsministeriet om kampagnen, og for udenrigsminister Martin Lidegaard er kampagnen en vigtig del af opfordringen til alle danskere om at stemme den 25. maj: "Den 25. maj får alle danskere mulighed for at beslutte, hvem der skal være Danmarks 13 Europa-Parlamentarikere de næste 5 år og afgøre, om Danmark skal deltage i den fælles patentdomstol. Jeg vil stærkt opfordre alle danske vælgere - ikke mindst de unge - til at udnytte den mulighed," udtaler han. ”Valget handler om vores alles fremtid – men jo ikke mindst om hvordan den hverdag, som de unge vælgere vokser op i, skal se ud. Derfor er det ekstra vigtigt at få de unge til at stemme. Hvis man stemmer første gang man kan, øges sandsynligheden for, at man også gør det resten af livet,” forklarer Martin Lidegaard. Kampagnen ”Valget er dit. Stem for demokratiet” er et samarbejde mellem DUF, Udenrigsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Københavns Universitet og Europa-Parlamentets informationskontor i Danmark.