Hos DUF glæder man sig over, at så mange flere unge gav deres stemme til kende, og at DUFs indsats var med til at rykke ved de unges valgdeltagelse.
Arbejdet med at få flere unge til at stemme skal ikke kun ske op til valgene, men også mellem dem, understregede DUFs formand Signe Bo dog ved den officielle præsentation af rapporten. Hun pegede på de kommende skolevalg og styrkelsen af de samfundsengagerende organisationers adgang til landets uddannelsesinstitutioner som tiltag, der skal sikre, at der også mellem valgene er fokus på at fremme unges deltagelse i demokratiet.
"I DUF tror vi på, at unge skal udsættes for holdninger, for politisk debat og for mennesker, som har en holdning til vores samfund. Det vil få de unge til selv at tage stilling til, hvordan vores samfund skal se ud, og det giver dem incitament til selv at bruge deres stemmeret,” sagde Signe Bo ved præsentationen af forskningsresultaterne på Christiansborg den 4. juni 2014.
DUF har længe arbejdet målrettet for at øge unges valgdeltagelse. I 2010 nedsatte DUF Valgretskommissionen, der består af 23 toppolitikere, folk fra interesseorganisationer og demokratieksperter. I 2011 fremlagde kommissionen 28 forslag til tiltag, der kan styrke unges deltagelse i demokratiet. Indsatsen ved kommunalvalget i 2013 var et historisk demokratiforsøg, hvor ministerier, kommuner, regioner og forskere på baggrund af kommissionens anbefalinger testede en lang række initiativer i samarbejde med DUF.
Valgdeltagelsen blandt unge mellem 18-29 år i Silkeborg steg hele 13 procentpoint fra 48,7 til 61,7 procent ved kommunalvalget 2013. Med tilskud fra DUFs InitiativStøtte skabte Silkeborg Kommune projektet beSTEM. Den markante stigning er et resultat af en målrettet indsats fra kommunen for at skabe interesse om viden om valget blandt de unge.
Samlet effekt af eksperimenterne:
- Brev/postkort, Silkeborg (samlet effekt) 2,8*
- SMS, DUF (samlet effekt) 1,8*
- Brev, Folketinget (samlet effekt) 1,1*
- Dør-til-dør, Socialdemokratiet (samlet effekt) 0,7
- Brev, Økonomi- og Indenrigsmin. (samlet effekt) 0,4*
- SMS, Folketinget (samlet effekt) 0,4
- SMS, Alles valg (samlet effekt) 0,3
- Plakater og flyers, Bolbro (samlet effekt) -0,3
- E-mail, Ældre Sagen (samlet effekt) -0,4
- Dør-til-dør, Vi Stemmer Sammen (samlet effekt) -0,8
- Dør-til-dør, Stemmer på Kanten (samlet effekt) -1,9
- Dør-til-dør, Randers (samlet effekt) -3,8
* angiver statistisk signifikans, p<0,05, ensidet test
Kilde: Kan man øge valgdeltagelsen?