1. Overvej, hvad du vil kendes for. Internettet glemmer ikke. Det, du skriver i dag, står der også om 5, 10 og måske 50 år.
2. Sig det højt. Kan din kommentar tåle at blive læst højt - for din mormor, dit barn, din chef eller barnebarn? Hvis ikke, så skriv den om.
3. Mindre arrighed giver mere respekt. Flertallet synes ikke, det er god stil at skrive grimt og hadefuldt på nettet. Din holdning tages mere seriøst, hvis den står uden had og grov tone - uanset hvor frustrerende det end kan føles.
4. Forstå kommentaren, inden du svarer. Tag dig tid til at forstå andres kommentarer. Mange fejllæser eller fejlfortolker, hvilket gør skrift til et hårdt og konfliktoptrappende medie.
5. Hold dig for god til personangreb. Synes du, at din hudfarve, seksualitet, religion eller dit køn gør dig mindre værdig til at debattere? Nej, vel? Hold dig til diskussionens indhold.
6. Bidrag på oplyst grundlag. Er du sikker på fakta i dét, du skriver? Læs mere end overskrifter, inden du kommenterer.
7. Tør du blive klogere? Uenighed er ikke farligt. Vær nysgerrig og stil spørgsmål til de holdninger, du ikke forstår.
8. Sig fra! Hvis du oplever noget voldsomt eller stødende i en debat, så sig fra. Din kommentar bliver måske ikke et afgørende wake-up call for hadtaleren, men i hvert fald opbakning til den angrebne. Du kan også opfordre administratoren til at reagere.
9. Vælg dine kampe. Brug din debat-energi, hvor der er fremskridt - eller “lad dem hænge”. Ikke alle deltager med udgangspunkt i at finde fælles fodslag eller blive klogere.
10. Beløn den gode dialog. Husk at give en positiv kommentar eller et like med på vejen til dem, der gør det godt i debatten. På den måde kan du være med til at bidrage til en god dialog.
De 10 Guidelines er skabt i et samarbejde mellem Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge, Fagbevægelsens Ungdom, Özlem Cekic, Analyse og Tal, Center for Digital Pædagogik, Cybernauterne og Digitalt Ansvar. Derudover har digital rådgiver og Stifter af Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, været løbende sparringspartner.
DUF arbejder aktivt med at udbrede De 10 Guidelines internt i DUFs medlemsorganisationer, så vi sammen kan være med til at skabe en god demokratisk samtale online.
Du kan frit downloade og bruge både den samlede guide og de individuelle guidelines. Du finder dem nederst på siden og her
Der er flere grunde til, at vi har udviklet De 10 Guidelines til en bedre online debat. Nedenstående er fem grunde:
#1 Det personlige ansvar
For det første vil vi gerne slå et slag for det personlige ansvar i debatten. Om du er idealist, vred, ikke troede nogen ville læse din kommentar eller noget helt fjerde, så er det i sidste dig, der bærer ansvaret for det, du gør/ikke gør online. Fordi andre skriver grimt i et kommentarspor, har du ikke frikort til at gøre det samme. Adfærd smitter, men det er ikke en undskyldning.
#2 Handlingsvisende guidelines
For det andet har vi brug for mere handlingsanvisende guidelines til den online debat end ’hold den gode tone’ eller ’tal pænt.’ Det svarer til, at myndighedernes anbefalinger i en Corona tid var ”husk at være renlig.” Vi har brug for konkrete råd.
#3 Hvilke elementer består den gode debat af?
Derudover har vi spurgt os selv, – hvad består den gode debat af? Hvilken adfærd skaber en sund demokratisk debat. Her blev vi enige om, at den gode demokratiske debat bl.a. består i, at du fokuserer på emnet og ikke på personen bag, at du bidrager på et oplyst grundlag, så du ikke deler misinformation, og at du ikke sætter dig til tasterne, når du er meget vred etc.
#4 Flere har et medansvar for den gode og hårde tone
En fjerde grund er, at vi gerne vil gøre dig opmærksom på, at selvom, at du ikke selv deltager aktivt, så har du som ’tilskuer’ et medansvar i at gribe ind og sige fra, hvis en person bliver uretfærdig behandlet. Måske du ofte tænker - ’der må være en anden, der griber ind,’ men du kunne jo også være den person, der greb ind? Du kan godt bidrage til en bedre kultur online, selvom du ikke skriver kommentarer i kommentarsporet.
#5 Et værktøj til organisationer og den enkelte
Disse guidelines er et værktøj til at starte en dialog og forme et sprog ift., hvor debatten går skævt i din/en organisation. Er det fx fordi folk bidrager på et uoplyst grundlag? Angriber de personen bag frem for argumentet? For at sætte ind med de rigtige løsninger ift. at sikre en bedre dialog, så kræver det, at de rigtige udfordringer er identificeret.
Derudover skal du som enkeltperson også gerne reflektere over din egen online adfærd. Hvor og hvornår går det galt for mig? Hvordan kan jeg bidrage til en bedre dialog, selvom jeg ikke deltager aktivt?