Trin 1: Introduktion
Start med at introducere formålet med øvelsen: I skal sammen nå frem en række aftaler eller guidelines for, hvad der er god stil for at få alle til at føle sig trygge i netop jeres fællesskab.
Få derefter alle til at drøfte i plenum, hvorfor det er vigtigt at føle sig godt tilpas og tryg i fællesskabet: hvad sker der, når man er tryg? Og hvad er konsekvenserne, hvis man er utryg eller oplever noget ubehageligt? Spørg nysgerrig ind til de svar, der kommer frem, og husk at opsamle de vigtigste pointer. Gode pointer er eksempelvis:
- Den måde vi taler og handler på, har stor betydning for hvem, der er plads til, og hvem der ikke er plads til.
- Der kan være stor forskel på, hvad vi hver især oplever som trygt og utrygt.
- Det er et fælles ansvar at skabe et trygt fællesskab.
Trin 2: Snak sammen i små grupper
Dernæst skal alle i små grupper på 2-3 personer tænke over, hvad der skal til for at gøre rummet mere trygt. Bed evt. grupperne om at overveje: hvordan sørger I som fællesskab for, at alle føler sig velkomne og inkluderet? Hvordan gør I det nemmere at sige fra, hvis ens egne eller andres grænser bliver overskredet? Og hvordan er man en god kammerat over for andre? Alle opfordres til at komme med bud på aftaler, der kan gøre det tryggere at være en del af jeres fællesskab.
Eksempler på aftaler:
- Vi viser respekt for hinandens forskelligheder (fx ruller vi ikke med øjnene, når nogen siger noget, vi ikke er enige i)
- Diskriminerende sprogbrug bliver ikke accepteret (fx undgår vi at sige at noget er ”gay”).
- Det er okay at sige fra og ikke deltage, hvis der er aktiviteter man ikke er komfortabel med.
- Vi har hver især et ansvar for at alle føler sig som en del af fællesskabet.
Trin 3: Præsenter aftalerne
Når grupperne har haft tid til at snakke, så får alle mulighed for at præsentere deres forslag i plenum. Spørg ind til forslagene og få gerne deltagerne til at uddybe, nuancere og konkretisere, hvad de mener - især hvis aftalerne er svære at oversætte til handling. Eksempel: I siger, at vi alle skal føle os som en del af fællesskabet – hvordan gør man det? Hvornår føler man sig inkluderet? Hvordan sørger man for at invitere ind i fællesskabet på en god måde?
Trin 4: Suppler og hæng op
Noter løbende deltagernes forslag på et stort stykke papir eller lignende, og brug gerne deltagernes egne formuleringer. Hvis der mangler noget oplagt, så spørg evt. åbent: hvad med X eller Y – er det også vigtigt? Hvis der kun kommer ”vi må ikke gøre sådan og sådan”-udsagn, så forsøg også at definere 2-3 udsagn om, hvad man gerne må: Hvordan er man eksempelvis en god ven eller støtte, hvis nogen ikke trives eller oplever noget ubehageligt?
Slut øvelsen af med at hænge alle aftalerne op et centralt sted, så de synlige for alle i løbet af arrangementet.
Øvelsen er inspireret af en øvelsesbeskrivelse fra Sex & Samfunds undervisningsmateriale.