Forordningen trådte i kraft i maj 2016 og har en indføringsperiode på to år. Det betyder, at I i jeres forening/organisation skal sørge for, at de nye krav bliver overholdt efter den 25. maj 2018, dvs. om lidt over et år. DUF har brugt tiden - fra forordningen blev vedtaget til nu - på at fremskaffe information om, hvordan forordningen skal fortolkes i foreningslivet, så I som foreninger kan få så præcis besked som muligt.
Alle organisationer og lokalforeninger er omfattet af persondataloven, når de behandler personoplysninger. Den såkaldte ”behandling” sker allerede, når man melder sig ind i en forening, og foreningen indhenter og opbevarer navn, adresse, telefon og mail, oplysninger om allergier eller andre særlige forhold, eller når der indhentes navn og CPR-nummer til indhentning af børneattest, som videregives til landsorganisation og politi. Forordningen har til formål at forbedre sikkerheden for enkeltpersoner ved at sørge for beskyttelse af den enkeltes rettigheder. Som organisation eller forening kan man blive pålagt store bøder, hvis man ikke lever op til forordningen. Forordningen omskrives ifølge justitsministeriet til en ny dansk persondatalov, som træder i kraft den 25. maj 2018. Det er derfor vigtigt, at I inden denne dato sørger for, at jeres forening/organisation opfylder de nye krav til persondata.
- Mere og bedre dokumentation (det vil sige nedskreven dokumentation for, hvordan man efterlever forordningen)
- Mere uddybende information til den registrerede person om rettigheder, herunder f.eks. retten til indsigt, retten til sletning, klageinstans m.v.
- Styrkelse af børns rettigheder
- Styrket anmeldepligt af brud på sikkerheden til Datatilsynet.
Det er vigtigt at understrege, at I, hvis I på nuværende tidspunkt lever op til den gældende persondatalov, er godt på vej til også at efterleve de nye regler. Der kommer dog en række nye bestemmelser med forordningen, som skal indarbejdes og efterleves.
Datatilsynet har udsendt en liste med nogle spørgsmål, som alle organisationer og foreninger bør stille sig selv allerede nu. DUF har bearbejdet spørgsmålene, så de passer til foreningslivet, og lavet et skema, som landsorganisationer og lokalforeninger med fordel kan udfylde og gemme som foreløbig dokumentation for efterlevelse af forordningen.
Find skemaet her
Spørgsmålene kan læses i deres originale form her
Så snart den endelig udformning af reglerne er kendt, udarbejder DUF også en pjece med opdaterede standarder til informeret samtykke og databehandleraftaler, som I kan benytte. Hvis du vil sætte dig mere ind i persondatareglerne, kan du læse hele forordningen her.
DUFs jurist afholder informationsmøder i både Århus og København, hvor der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål.
Århus:
16 marts 2017 kl. 14.00
KFUM og KFUK, Nørre Allé 29
København:
23 marts 2017 kl. 14.00
DUF, Scherfigsvej 5 Til vinter inviterer DUF igen til informationsmøder med henblik på at svare på de spørgsmål der kommer, når I går i gang med at implementere reglerne i jeres organisation. Spørgsmål kan som altid rettes til DUF påtlf.39 29 88 88